سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 552421

  بازدید امروز : 50

  بازدید دیروز : 107

ناب - طالب پور

 
همواره بیندیشید که آن مایه زندگانی دل بینا و کلید درهای حکمت است . [امام حسن علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: سه شنبه 91/9/21::: ساعت 11:44 عصر

به نام خدا

     بویژه در این چند سال ،پس از رحلت  حضرت استاد شفق بسیار ناراحت ودلگیر بودم که چرا حتی در سالگرد وفات ایشان  که نمونه ای از عالمان وارسته  ،با تقوا وربانی  واز ادیبان برجسته  و اولین شاعر انقلاب اسلامی - شاعر ارزشها - لقب گرفته بودند؛یادی بایسته وشایسته  صورت نمی گیرد  حتی در زادگاهش  وشهری که سالیان سال در آن منشأ خدمات ارزشمندی بود ، از دیگران یاد می شد ،یادواره ومراسم آنچنانی می گرفتند اما ... دریغ از یادی که عطش قدردانی  از زحمات واخلاصش رافرونشاند .

 ولی امشب در کمال تعجب  ودر عین حال خرسندی ، شاهد رقم خوردن رخدادی ملی بودم که شاید قسمتی از آرزوی این آشنای دیرینش را برآورده ساخت .حرکتی که انشاءالله منشأ تحولی فرهنگی، ادبی ومذهبی  در حوزه های آیینی ودینی خواهد شد .

آغاز بکار اولین کنگره ی شعر آیینی  ومزین شدن به نام استاد شفق  بهمراه بزرگداشت عالم فقید آیت الله بهجتی (شفق) ،دیروز در تهران  واختتامیه ی آن امشب (21/9/1391)در شهر مقدس قم  با حضور شاعران برجسته ی کشور  وبرخی مسئولین نظام وتعداد قابل توجهی از علاقه مندان ، قابل تقدیر بود 

 اما هر چه نظر کردم دریغ از حضور یکی از مسئولین دلسوز شهرستان اردکان، امید آنکه تنها بهانه ی عدم حضورشان ،انجام برنامه ها وفعالیتهای مهمتر باشد ! 

 

 {شخصیت آیت‌الله بهجتی دارای وجوه گوناگونی بود و ما از وجه فلسفی،‌ عرفانی و فقهی شخصیت ایشان کم می‌دانیم. آیت‌الله محمدحسین بهجتی (شفق) از نخستین شاعران انقلاب است که پیش از 15خرداد برای نهضت امام (ره) شعر گفته است.  مقام معظم رهبری در سال 1343 به دلیل بیماری پدرشان قم را به قصد مشهد ترک می کنند که به دنبال آن بهجتی دچار افسردگی شده و شعری برای آیت الله خامنه ای می فرست و ایشان نیز در جواب اشعاری پر مغز برای دوست قدیمی خود ارسال می نماید.(انشاءالله در یاد داشتی آن ماجرا را به تفصیل خواهم آورد) 

زمانی که اجتهاد مقام معظم رهبری از طرف بعضی افراد زیر سوال رفت، بهجتی از  کسانی که ادعای مرجعیت داشته و توقع دفاع آنان از این مهم بود را به خاطر ندادن شهادت مورد انتقاد قرار داده و رابطه دوستی خود را با آنها قطع کرد که این نشان دهنده وفاداری و تواضع این عالم ربانی است.
نامگذاری کنگره شفق در سال گذشته در حضور مقام معظم رهبری  وباتاکید ایشان بر جایگاه شفق در شعر آیینی مطرح گردید، واژه شفق در ادبیات ما از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا در ادبیات آیینی و عاشورایی نشان دهنده خونخواهی و عدالت خواهی می باشد.}

این بخشی از سخنان آقای محسن مؤمنی شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کشور در افتتاحیه ی اولین کنگره شعر آیینی شفق وبزرگداشت عالم وارسته وادیب فقید شهرمان آیت الله بهجتی (شفق) بود. 

 

قابل ذکر است که از استاد شفق آثارمکتوبی همچون«بهار آزادی» «سرود سحر»«بارش نور»«سرچشمه ی خورشید»و«در خلوت شب‌خیزان»: شرحی بر دعای ابوحمزه ثمالی به یادگار مانده است . روحش شاد وراهش ماندگار ./. طالب پور

 

یارب چو شفق زشعله سرشارم کن

چون لاله به باغ دل نشان دارم کن

آزادی وسرفرازیم ده همه عمر

یعنی که به عشق خود گرفتارم کن

شعر مشهور ایشان که در کتب ابتدایی در خاطره ها مانده :

هرچه که بیند دیده      خدایش آفریده

خورشید وماه تابان       ستاره ی درخشان

درخت وسبزه وگل        سوسن وسرو وسنبل

جنگل ودشت ودریا        پرندگان زیبا

 این همه را به قدرت        خدا نموده خلقت


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: سه شنبه 91/9/21::: ساعت 1:11 عصر

به نام خدا

       دشمنان هم فهمیده اند اما کو عمل؟

 بی بی سی ،شبکه ی وابسته به دولت انگلیس در تحلیلی اعترافی ، نوشته است :

    { بهانه نگارش این تحلیل، نه فقط مشارکت بخش های مهمی از جامعه ایران در آیین های عزاداری دهه نخست محرم و عاشورا، که همچنین حضور معنادار و تأمل برانگیز درصد قابل توجهی از شهروندان ایران در شهرهای مختلف و در مراسم استقبال از «ضریح امام حسین» در مسیر انتقال آن به کربلاست. گزارش های تصویری و خبری که خبرگزاری های مختلف داخل ایران از این رخداد (استقبال از ضریح در مسیر) منتشر کرده اند، بسیار قابل تأمل و نشان دهنده واقعیت هایی غیرقابل انکار در کشور است. این همان نکته ای است که نگارنده مایل است توجه مخاطبان سکولار خود، به ویژه کنشگران سیاسی عرفی را به آن جلب کند.}

 

خبرگزاری فارس: کاروان زائران پیاده کربلا وارد طبس شدند

 

 مراسم استقبال از کاروان پیاده انصار الحسین (ع)
که از مشهد مقدس عازم کربلای معلی هستند .
زمان : چهارشنبه  22 آذر 91 ساعت 3 عصر
مکان : میدان بسیج اردکان

از همه التماس دعای خیر


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: دوشنبه 91/9/20::: ساعت 3:31 عصر

خواب شهادتش رو دیده بود

مرخصی گرفت بره خونه و با خانواده اش وداع کنه

با تک تک اعضای خونه خداحافظی کرد

وداعش با پسر کوچولوش خیلی دیدنی بود ...

 

... توی وصیت نامه اش نوشته بود:

فرزندانم! پیرو حسین علیه السلام شدن، سر جدا شدن دارد

پیرو حسین علیه السلام شدن، دست جدا شدن دارد...

 

... عملیات بیت المقدس 7 ،فرمانده گروهان بود

توی همون عملیات هم شهید شد

پیکر مطهرش رو که آوردند هم سرش قطع شده بود هم دستاش ...

    

                                  خدا ؛یادشون به خیر 

                                   رفقا ، گاهی دلتنگشون بشیم ./.


 
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: یکشنبه 91/9/19::: ساعت 4:12 عصر

                                              بسم الله الرحمن الرحیم

                    

                    جریان  توسعه سیاسی

      بعد از آن  جریان  خط امام

                    جریان دوم خرداد

                    جریان اصلاحات

                    جریان دموکراسی خواهی

            سپس  جریان فتنه سبز

    وسر انجام؛ جریان انحرافی

    

       بر اساس تحلیلی فرا جناحی باید بگویم ؛ جریانات سیاسی خاص ،در کشور(حرکت های طولی ، پلکانی فوق) طی سالهای پس از انقلاب ، بویژه پس از رحلت حضرت امام (قدس سره)؛ با تمرکز بر راهبرد «تغییر رفتار و ساختار»  نظام  جمهوری اسلامی  در نقاب  کلی «توسعه ی سیاسی» ؛ از سوی دشمنان داخلی وخارجی و نیز  نادانی ،غفلت  یا  تعمد ومخالفت ( بر اثر بی بصیرتی ) برخی نیروهای داخلی ،  طراحی شده است،  

و صد البته ادامه دارد . برای مثال دست وپا زدن گرو هها و طیفهای فوق در قالبها و استراتژی های مختلف اما متناسب با هدف ، در آستانه ی انتخابات کشورمان نشان از، از پا نیفتادن دشمن در مسیر دشمنی دارد  .ضمنا راهبرد تفرقه بیانداز وبه اهداف خود برس ؛ نیز شیوه ای شیطانی و فراگیر است  که هشیاری نیروهای نظام مقدس اسلامی  وجریان بیداری اسلامی درهمه ی کشورهای آزادی خواه  را می طلبد . امید واریم با تمسک به حبل المتین ولایت فقیه وحفظ ارزشها  و پاسداشت خون شهدایمان در انجام وظیفه ، موفق باشیم انشاءالله (امیدوارم به این نکته توجه شود که این تحلیل، مربوط به اصل ایجاد  جریانات فوق است ونظری به اعضای میانی وبدنه ی آن ندارد ) ./. طالب پور

در آمدی بر جریان شناسی مدیریت تحول در حوزه

 
نویسنده: حمید طالب پور ::: شنبه 91/9/18::: ساعت 4:5 عصر

به نام خدا

       کریستین سن (ایران شناس دانمارکی)می نویسد : انوشیروان عده ای را به عنوان مشورت جمع کرده بود وبا آنها در باره ی مسأله ای مشورت می کرد ؛عقیده ی خودش را گفت ،همه گفتند هر چه شما بفرمایید همان صحیح است . یکی از دبیران ،بیچاره گول خورد ؛خیال کرد واقعا جلسه ی مشورت است  واوهم حق دارد نظر ورأیش را بگوید . گفت اجازه بفرمایید من نظرم را بگویم ،نظرش را گفت ،عیبهای نظر انوشیروان را هم بیان کرد انوشیروان (به غلط ،به نظر برخی ها انوشیروان عادل ومهربان)گفت: ای بی ادب !ای جسور ! وبلا فاصله دستور داد ،تا مجازاتش کنند.قلمدان هایی را که آنجا بود، در حضور سایرین آنقدر به سرش کوبیدند تا مرد .(1)

 اما آزاد مردی چون امیر المؤمنین علی علیه السلام  می فرمایند : 

« لا تَظنوا بی استثقالاً فی حقٍ قیل لی ، و لا التماسَ اعظامٍ لنفسی ، فانه مَن استثقل الحقَ ان یقال له  او العدل  ان یُعرض علیه ؛ کان العملُ بهما اَثقلَ علیه » (2)

گمان مبرید اگر حقی به من پیشنهاد دهید بر من گران آید ، یا در پی بزرگ نشان دادن خویشم ؛ زیرا کسی که شنیدن حق ، یا عرضه شدن عدالت بر او مشکل باشد وباعث ناراحتی اش شود ، عمل کردن به آن برای او بسی دشوار تر خواهد بود.

     اصرار بر باطل ،  دگم اندیشی و پذیرش چیزی بدون دلیل وبرهان ، دل آزاری از سخن دیگران و حتی حاضر به شنیدنش نشدن  ، خود را حق مطلق دانستن ودر مجموع  تفگر دگماتیسمی  واز سوی دیگر تفکر اگوئیسمی یعنی خودکامگی ،کبر ،خودپسندی وعجب  از  سلسه صفاتی اند که  مولا علی  علیه السلام  و مجموعه ی  آموزه های  اسلام عزیز در پی انقراض نسل آنها یند  ومعتقدند باید  مخصوصا در مسئولین وحاکمان؛ ریشه کن شود تا  انسان وجامعه به  آزادی حقیقی برسد .آری  شاخصه ی آزادی حقیقی، این است ./.  ح - ط 

پاورقی

1-      مجموعه آثار شهید مطهری ، ج 23 ص 445

2-     نهج البلاغه ، خطبه ی 216 .


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: جمعه 91/9/17::: ساعت 12:5 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

آقا ، شما که غایب نیستید

شما ، هم ظاهرید ، هم حاضر

ومنم که هم غایبم ، هم شرم حضور دارم

 به حجتت ، مرا ظهور وحضور  بخش./.


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: جمعه 91/9/17::: ساعت 11:59 صبح

به نام خدا

هر چند کمی زود هنگام ، اما مطالعه کنید :

سیاسیون در فکر خرداد 92

 تحلیلهای برخی از دوستان به علت عدم آگاهی وزاویه انگاری زیاد، تعجب آور است .امید است همگی مان با تقوای الهی؛ حق گویی ،شنیدن حق  وعمل کردن مطابق حق ، برایمان سخت نباشد .انشاءالله


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: پنج شنبه 91/9/16::: ساعت 4:23 عصر

به نام خدا

این وجیزه(کلامی مختصر ومفید) را یکی از رفقای  دانشجو برایم پیامک کرده البته  صرفا جهت یاد آوری روزی به نام دانشجو ،و اِلا ما هم که روزگاری دانشجو ودانشگاهی بودیم این خبرا نبود :

اهل دانشگاهم ، قبله ام استادست،جانمازم نمره ،پیشه ام مشروطیست،من کتابم را وقتی خوانم ؛که بگوید استاد: امتحان نزدیکست، دیشب اما خواندم، یک ورق از آن را ،همه ذرات کتابم متعجب ماندند.

  «روز دانشجو گرامی باد»

گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان - 16/05/1391

     یکى از چیزهائى که ما از دانشجوها توقع داشتیم و این به طور طبیعى در دانشگاه و در محیط جوان وجود دارد و بنده هم اصرار داشتم که این حالت در دانشگاه زنده بماند، مسئله‌ى آرمان‌گرائىاست.  لیکن آرمان‌گرائى، هم در سیاست، هم در همه‌ى صحنه‌هاى دیگر - مثل آرمان‌گرائى در علم - باید مورد توجه باشد.

      آرمان‌گرائى در علم، یعنى در زمینه‌ى مسائل علمى باید دنبال قله بود؛ که این، توجه شما را به درس خواندن و خوب درس خواندن باید نتیجه بدهد. من به شما عرض بکنم؛ امروز درس خواندن، علم‌آموزى، پژوهش و جدیت در کار اصلى دانشجوئى، یک جهاد است .
   
در زمینه‌ى معنویت و اخلاق هم باید آرمان‌گرا بود. محیط دانشگاه به دلیل اینکه محیط جوان است، باید محیط پاکیزه‌اى باشد. بعضى خیال می کنند دانشگاه یعنى محیطى که در آن، تقید به دین و پایبندى به دین و اخلاق و اینها خیلى لزومى ندارد و مطلوب نیست. این ناشى از بناى غلطى است که در دوران طاغوت، در آغاز پیدایش دانشگاه، پایه‌ریزى شد؛ تربیت یک نسل روشنفکر و درس‌خوانده و تحصیلکرده‌اى که غربى بیندیشد؛ ایرانى است، اما فرانسوى و انگلیسى و آمریکائى فکر می کند آنها تربیت یک چنین نسلى را دنبال می کردند.
  ... دانشگاه مرکز معنویت است؛ چون علم یک امر معنوى است. علم - هر علمى باشد - یک ارزش معنوى است، یک ارزش روحى است. محیط دانشگاه، محیط جوانى است؛ محیط مؤمنى است. در کشور، متدین‌ترینها مان در میان جوانهامان هستند؛ فداکارترینهامان در میان جوانهامان بودند و هستند؛ بنابراین چه دلیلى دارد که محیط جوانِ اهل علمِ دانشگاه، یک محیط غیردینى باشد؟ نخیر، محیط دینى است. من توقعم این است که کسى که وارد دانشگاه می شود، اگر قبل از آنکه وارد دانشگاه بشود، تقیدات دینى‌اش ضعیف بوده، با ورود به دانشگاه، تقیدات دینى‌اش تقویت شود.

دانـــشجو مـــوذن جـــامـــعـــه است،اگر خواب بماند نماز همه قضا می شود. "شهید بهشتی"


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: پنج شنبه 91/9/16::: ساعت 9:58 صبح

 

emam hossein nariya راز شش گوشه بودن ضریح امام حسین چیست

 به نام خدا

از جمله سؤالهای پرسیده شده اینکه : به چه علت ضریحی که هنوز نصب نشده ،تبرک می شود واینگونه مورد احترام است؛وحکم شرعی مستحبی بر آن جاری می شود؟

    می گوییم

 الف -  خطابات شارع مقدس به نحو قضایای حقیقیه است نه خارجیه وذهنیه 

لذا اگر می گوید خمر(شراب)حرام است یعنی اگر خمری موجود شد حکمش حرمت است ،چه الآن درخارج باشد یانباشد به خلاف قضایای خارجیه که کاری به کلیت ندارد وفقط موضوعات در خارج رامی بیند وبرای آنها حکم می کند مثل روایاتی که در مورد مذمت ولعن اکراد ، خوزی ها ویا اهل بصره وکوفه 1  آمده است که مقصود شان - به فرض قبول سند برخی روایات - افراد خارجی ومواردی در همان زمان بوده نه اینکه حکمی کلی داشته و همه ی اکراد ،خوزیان ،اهل کوفه وبصره را تا روز قیامت شامل شود  ؛قطعا چنین نیست وحکمشان به نحو قضایای خارجیه است . ( در صورت لزوم در مورد روایات فوق بحثی تحلیلی با توفیق الهی خواهیم داشت)

   به هر حال خطابات شارع به نحو قضایای حقیقیه است یعنی حکم ،به طبیعت، خورده وممکن است موضوعش بعدها تحقق یابد مثل اینکه ضریح مقدس امام حسین علیه السلام هنوز نصب نشده اما حکم حقیقی آن آمده است ؛مردم به مقداری آهن وچوب وفلز قیمتی که تبرک نمی جویند وحکم استحبابی جاری نمی سازند؛ بلکه چون حکم ،بر  حقیقت وواقع بار شده لذا گرچه موضوع آن هنوز نیامده اما حکم واقع را بر آن جاری می کنند نه به نحو مجاز وعرض؛ بلکه به نحو حقیقت وهمان شرافت ی را که بواسطه ی همجواری با امام حسین علیه السلام کسب می کند ، برای آن قائلند (هرچند حتی می توان قائل شد که با آمدن نیت ،موضوع هم فی الواقع آمده وحکم بر او بار شده است ).لذا به نحو ماکان ومایکون وما سیکون بر موضوعاتی که بوده  یا الآن هست  یا بعد ها خواهد آمد حکمش جاری است.

    ب  - علاوه بر آن می توان گفت با توجه به روایات فراوان، در باب نیت ،نیت همان عمل است (به اعتبار اتحاد عنوان ومعنون)2 وحتی افضل از عمل است

(برای نمونه) :

قال رسول الله (ص)انما الاعمال بالنیات وانما لکل امرء مانوی < اعمال به نیتهاست ودر حقیقت برای هر کسی آن چیزی است که نیت می کند > 3

قال علی (ع) النیة الصالحة احد العملین <نیت خوب ،خود یک عمل است > 4

قال الصادق(ع)النیة افضل من العمل اَلا وان النیة هی العمل ثم تلا قوله تعالی:(قل کُل یعمل علی شاکلته )یعنی علی نیته 5

< نیت برتر از عمل است ...سپس شاکله درآیه ی  84 سوره مبارکه اسراء را به نیت تعبیروتفسیر کردند >

     لذ ا؛ به مجرد نیت خوب برای کاری ،تما م ثوابها به آن تعلق می گیرد،همین که کسی نیت کرد فلان مبلغ یا شیء را برای امام حسین (ع) قرار دهد که در واقع برای خدا قرار داده است،  دیگر به امام (ع) منسوب می شود و برای آن فرد، مقام بایسته  و ثواب شایسته محاسبه می گردد.

روایت زیبایی از رسول مکرم اسلام(ص) به ما رسیده که فرمودند : افرادی را در مدینه باقی گذاشتیم؛ که هیچ وادی ای را نپیمودیم وبر هیچ تپه ای بالا نرفتیم ودر هیچ سراشیبی قدم نگذاشتیم ؛مگر اینکه آنان نیز با ما بودند . عرض کردند : چگونه با ما هستند ،در حالی که حضور پیدا نکردند؟ حضرت فرمودند: نیت هایشان با شماست. 6   

  به فضل خدا دو جواب به نظرم رسید که البته اجتهادی است واز جایی ندیده ام لذا از دوستانی که اهل نظرند تقاضا دارم نظراتشان را مطرح نمایند تا در سال تولید ملی (از جمله تولید اندیشه)هر کسی در حوزه ی فعالیتش بتواند فعال تر وپویا عمل نماید./.طالب پور   

 پاورقی:

1-  امام صادق (ع)به ابی ربیع شامی فرمود :(لا تنکحوا من الاکراد احد فانهم جنس من الجن کشف عنهم الغطاء)  -  از من لایحضره الفقیه و کافی .

   عن أمیر المؤمنین (ع) أنه قال: (الایمان لا یثبت فی قلب یهودی ولا خوزی أبدا) - از سفینةالبحار

   حضرت علی (ع) خطاب به بصریان :( اَخْلاقُکُمْ دِقاق، وَ عَهْدُکُمْ شِقاق، وَ دینُکُمْ نِفاق) - از نهج البلاغه خطبه 13

2-  تفسیر المیزان ذیل آیه ی 84 سوره ی اسراء

  3و4و5 میزان الحکمه ، ذیل کلمه ی نیت

6- کنز العمال/ 7261

 


 
<      1   2   3      >
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک