سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 553125

  بازدید امروز : 15

  بازدید دیروز : 126

ناب - طالب پور

 
همه آنچه را که می دانی بر زبان میاور که همین در نادانی تو بس باشد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: پنج شنبه 91/9/16::: ساعت 9:58 صبح

 

emam hossein nariya راز شش گوشه بودن ضریح امام حسین چیست

 به نام خدا

از جمله سؤالهای پرسیده شده اینکه : به چه علت ضریحی که هنوز نصب نشده ،تبرک می شود واینگونه مورد احترام است؛وحکم شرعی مستحبی بر آن جاری می شود؟

    می گوییم

 الف -  خطابات شارع مقدس به نحو قضایای حقیقیه است نه خارجیه وذهنیه 

لذا اگر می گوید خمر(شراب)حرام است یعنی اگر خمری موجود شد حکمش حرمت است ،چه الآن درخارج باشد یانباشد به خلاف قضایای خارجیه که کاری به کلیت ندارد وفقط موضوعات در خارج رامی بیند وبرای آنها حکم می کند مثل روایاتی که در مورد مذمت ولعن اکراد ، خوزی ها ویا اهل بصره وکوفه 1  آمده است که مقصود شان - به فرض قبول سند برخی روایات - افراد خارجی ومواردی در همان زمان بوده نه اینکه حکمی کلی داشته و همه ی اکراد ،خوزیان ،اهل کوفه وبصره را تا روز قیامت شامل شود  ؛قطعا چنین نیست وحکمشان به نحو قضایای خارجیه است . ( در صورت لزوم در مورد روایات فوق بحثی تحلیلی با توفیق الهی خواهیم داشت)

   به هر حال خطابات شارع به نحو قضایای حقیقیه است یعنی حکم ،به طبیعت، خورده وممکن است موضوعش بعدها تحقق یابد مثل اینکه ضریح مقدس امام حسین علیه السلام هنوز نصب نشده اما حکم حقیقی آن آمده است ؛مردم به مقداری آهن وچوب وفلز قیمتی که تبرک نمی جویند وحکم استحبابی جاری نمی سازند؛ بلکه چون حکم ،بر  حقیقت وواقع بار شده لذا گرچه موضوع آن هنوز نیامده اما حکم واقع را بر آن جاری می کنند نه به نحو مجاز وعرض؛ بلکه به نحو حقیقت وهمان شرافت ی را که بواسطه ی همجواری با امام حسین علیه السلام کسب می کند ، برای آن قائلند (هرچند حتی می توان قائل شد که با آمدن نیت ،موضوع هم فی الواقع آمده وحکم بر او بار شده است ).لذا به نحو ماکان ومایکون وما سیکون بر موضوعاتی که بوده  یا الآن هست  یا بعد ها خواهد آمد حکمش جاری است.

    ب  - علاوه بر آن می توان گفت با توجه به روایات فراوان، در باب نیت ،نیت همان عمل است (به اعتبار اتحاد عنوان ومعنون)2 وحتی افضل از عمل است

(برای نمونه) :

قال رسول الله (ص)انما الاعمال بالنیات وانما لکل امرء مانوی < اعمال به نیتهاست ودر حقیقت برای هر کسی آن چیزی است که نیت می کند > 3

قال علی (ع) النیة الصالحة احد العملین <نیت خوب ،خود یک عمل است > 4

قال الصادق(ع)النیة افضل من العمل اَلا وان النیة هی العمل ثم تلا قوله تعالی:(قل کُل یعمل علی شاکلته )یعنی علی نیته 5

< نیت برتر از عمل است ...سپس شاکله درآیه ی  84 سوره مبارکه اسراء را به نیت تعبیروتفسیر کردند >

     لذ ا؛ به مجرد نیت خوب برای کاری ،تما م ثوابها به آن تعلق می گیرد،همین که کسی نیت کرد فلان مبلغ یا شیء را برای امام حسین (ع) قرار دهد که در واقع برای خدا قرار داده است،  دیگر به امام (ع) منسوب می شود و برای آن فرد، مقام بایسته  و ثواب شایسته محاسبه می گردد.

روایت زیبایی از رسول مکرم اسلام(ص) به ما رسیده که فرمودند : افرادی را در مدینه باقی گذاشتیم؛ که هیچ وادی ای را نپیمودیم وبر هیچ تپه ای بالا نرفتیم ودر هیچ سراشیبی قدم نگذاشتیم ؛مگر اینکه آنان نیز با ما بودند . عرض کردند : چگونه با ما هستند ،در حالی که حضور پیدا نکردند؟ حضرت فرمودند: نیت هایشان با شماست. 6   

  به فضل خدا دو جواب به نظرم رسید که البته اجتهادی است واز جایی ندیده ام لذا از دوستانی که اهل نظرند تقاضا دارم نظراتشان را مطرح نمایند تا در سال تولید ملی (از جمله تولید اندیشه)هر کسی در حوزه ی فعالیتش بتواند فعال تر وپویا عمل نماید./.طالب پور   

 پاورقی:

1-  امام صادق (ع)به ابی ربیع شامی فرمود :(لا تنکحوا من الاکراد احد فانهم جنس من الجن کشف عنهم الغطاء)  -  از من لایحضره الفقیه و کافی .

   عن أمیر المؤمنین (ع) أنه قال: (الایمان لا یثبت فی قلب یهودی ولا خوزی أبدا) - از سفینةالبحار

   حضرت علی (ع) خطاب به بصریان :( اَخْلاقُکُمْ دِقاق، وَ عَهْدُکُمْ شِقاق، وَ دینُکُمْ نِفاق) - از نهج البلاغه خطبه 13

2-  تفسیر المیزان ذیل آیه ی 84 سوره ی اسراء

  3و4و5 میزان الحکمه ، ذیل کلمه ی نیت

6- کنز العمال/ 7261

 


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک