سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 553143

  بازدید امروز : 33

  بازدید دیروز : 126

ناب - طالب پور

 
منفورترین مردم نزد خداوند، فقیر متکبّر وپیر زناکار و دانشمند بد کار است . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: سه شنبه 91/9/21::: ساعت 11:44 عصر

به نام خدا

     بویژه در این چند سال ،پس از رحلت  حضرت استاد شفق بسیار ناراحت ودلگیر بودم که چرا حتی در سالگرد وفات ایشان  که نمونه ای از عالمان وارسته  ،با تقوا وربانی  واز ادیبان برجسته  و اولین شاعر انقلاب اسلامی - شاعر ارزشها - لقب گرفته بودند؛یادی بایسته وشایسته  صورت نمی گیرد  حتی در زادگاهش  وشهری که سالیان سال در آن منشأ خدمات ارزشمندی بود ، از دیگران یاد می شد ،یادواره ومراسم آنچنانی می گرفتند اما ... دریغ از یادی که عطش قدردانی  از زحمات واخلاصش رافرونشاند .

 ولی امشب در کمال تعجب  ودر عین حال خرسندی ، شاهد رقم خوردن رخدادی ملی بودم که شاید قسمتی از آرزوی این آشنای دیرینش را برآورده ساخت .حرکتی که انشاءالله منشأ تحولی فرهنگی، ادبی ومذهبی  در حوزه های آیینی ودینی خواهد شد .

آغاز بکار اولین کنگره ی شعر آیینی  ومزین شدن به نام استاد شفق  بهمراه بزرگداشت عالم فقید آیت الله بهجتی (شفق) ،دیروز در تهران  واختتامیه ی آن امشب (21/9/1391)در شهر مقدس قم  با حضور شاعران برجسته ی کشور  وبرخی مسئولین نظام وتعداد قابل توجهی از علاقه مندان ، قابل تقدیر بود 

 اما هر چه نظر کردم دریغ از حضور یکی از مسئولین دلسوز شهرستان اردکان، امید آنکه تنها بهانه ی عدم حضورشان ،انجام برنامه ها وفعالیتهای مهمتر باشد ! 

 

 {شخصیت آیت‌الله بهجتی دارای وجوه گوناگونی بود و ما از وجه فلسفی،‌ عرفانی و فقهی شخصیت ایشان کم می‌دانیم. آیت‌الله محمدحسین بهجتی (شفق) از نخستین شاعران انقلاب است که پیش از 15خرداد برای نهضت امام (ره) شعر گفته است.  مقام معظم رهبری در سال 1343 به دلیل بیماری پدرشان قم را به قصد مشهد ترک می کنند که به دنبال آن بهجتی دچار افسردگی شده و شعری برای آیت الله خامنه ای می فرست و ایشان نیز در جواب اشعاری پر مغز برای دوست قدیمی خود ارسال می نماید.(انشاءالله در یاد داشتی آن ماجرا را به تفصیل خواهم آورد) 

زمانی که اجتهاد مقام معظم رهبری از طرف بعضی افراد زیر سوال رفت، بهجتی از  کسانی که ادعای مرجعیت داشته و توقع دفاع آنان از این مهم بود را به خاطر ندادن شهادت مورد انتقاد قرار داده و رابطه دوستی خود را با آنها قطع کرد که این نشان دهنده وفاداری و تواضع این عالم ربانی است.
نامگذاری کنگره شفق در سال گذشته در حضور مقام معظم رهبری  وباتاکید ایشان بر جایگاه شفق در شعر آیینی مطرح گردید، واژه شفق در ادبیات ما از جایگاه خاصی برخوردار است زیرا در ادبیات آیینی و عاشورایی نشان دهنده خونخواهی و عدالت خواهی می باشد.}

این بخشی از سخنان آقای محسن مؤمنی شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کشور در افتتاحیه ی اولین کنگره شعر آیینی شفق وبزرگداشت عالم وارسته وادیب فقید شهرمان آیت الله بهجتی (شفق) بود. 

 

قابل ذکر است که از استاد شفق آثارمکتوبی همچون«بهار آزادی» «سرود سحر»«بارش نور»«سرچشمه ی خورشید»و«در خلوت شب‌خیزان»: شرحی بر دعای ابوحمزه ثمالی به یادگار مانده است . روحش شاد وراهش ماندگار ./. طالب پور

 

یارب چو شفق زشعله سرشارم کن

چون لاله به باغ دل نشان دارم کن

آزادی وسرفرازیم ده همه عمر

یعنی که به عشق خود گرفتارم کن

شعر مشهور ایشان که در کتب ابتدایی در خاطره ها مانده :

هرچه که بیند دیده      خدایش آفریده

خورشید وماه تابان       ستاره ی درخشان

درخت وسبزه وگل        سوسن وسرو وسنبل

جنگل ودشت ودریا        پرندگان زیبا

 این همه را به قدرت        خدا نموده خلقت


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک