بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 360
به نام خدا
شیخ انصاری(ره) شوشتری بوده . مردی است که در علم و تقوا نابغه ی روزگار است . هنوز علما و فقها افتخار میکنند به فهم دقایق کلام این مرد بزرگ . میگویند وقتی چیزی از او میپرسیدند اگر نمیدانست، تعمد داشت بلند بگوید : ندانُم ندانُم ندانُم . این را میگفت که شاگردها یاد بگیرند اگر چیزی را نمیدانند ننگشان نیاید ، بگویند نمیدانم (لا ادری).
ونیز استاد شهید مطهری(ره) می گویند: یک سالی رفته بودیم نجف آباد اصفهان ، ماه رمضانی بود ، چون تعطیل بود و دوستان ما آنجا بودند رفته بودیم آنجا . یادم هست که آمدم از عرض خیابان رد بشوم ، وسط خیابان که رسیدم یک بابای دهاتی آمد جلوی مرا گرفت ، گفت آقا مسئلهای دارم ، مسئله مرا جواب بدهید . گفتم : بگو . گفت : غسل جنابت به تن تعلق میگیرد یا به جون ؟ گفتم : والله من معنای این حرف را نمیفهم . غسل جنابت مثل هر غسلی از یک جهت به روح آدم مربوط است چون نیت میخواهد ، و از جهت دیگر به تن آدم ، چون انسان تنش را باید بشوید . مقصودت این است ؟ گفت نه ، جواب درست باید بدهی . غسل جنابت به تن تعلق میگیرد یا به جون ؟ گفتم : من نمیدانم . گفت :
پس این عمامه را چرا سرت هشتهای ؟ (1)
علامه طباطبایی(قدس سره) ذیل آیه ی 86 سوره ص (آیه ی مورد بحث) ، روایتی از رسول اکرم (ص) به نقل از کتاب جوامع الجامع بیان می نمایند که حضرت فرمودند : برای متکلفین وآنهایی که چیزی را به خود می بندند ولی اهل آن نیستند ؛سه علامت است : اول انکه با ما فوق خود در می افتند (وهم آوردی می کنند) دوم اینکه به کارهایی اقدام می کنند وآرزوهایی در دِماغ می پرورندکه هرگز به آنها نمی رسند ،سوم اینکه چیزهایی می گویند که علمی بدان ندارند.(2)
بنابر این ؛مطابق کلام امیر المؤمنین (ع) خطاب به پسر بزرگوارش که فرمودند : «ولا تقل ما لا تعلم» <آنچه نمی دانی نگو > (3) هر کسی باید حد خود را بشناسد واز گفتن آنچه به آن آگاهی وعلم دقیق ندارد خود داری کند. من الله التوفیق ./. ح -ط
پاورقی :
1- مجموعه آثار، ج 16، ص 152
2- تفسیر المیزان ذیل آیه 86 سوره ص ( بحث روایتی)
3- نهج البلاغه نامه ی 31 (معیارهای روابط اجتماعی).
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
آوای آشنا
بایگانی
اشتراک