بازدید امروز : 96
بازدید دیروز : 99
به نام خدا
تذکر :دوستان، اینجانب در صدد بیان حقایق تاریخ ام ،چرا که امام خمینی (ره) فرمودند :درست، آنچه امروز برای ما روشن وواضح است ،برای نسلهای آینده مبهم می باشد وتاریخ روشنگر نسل های آینده است وامروز قلم های مسموم در صدد تحریف واقعیات هستند .باید نویسندگان امین این قلم ها را بشکنند. (صحیفه ی نور ج 2 ص 84)
(توجه فرمایید: این حلقه ها را دنبال کنید تا به ارباب آنها دست یابید)
شماره (2)
حلقه ی آیین
آقای « محمد خاتمی»بعد از استعفا از وزارت ارشاد ،در خواست مجوز نشریه ای به نام <آیین>کرد تا از آن ،به عنوان تریبونی برای بیان افکار خود وهمفکرانش استفاده کند. برخی از افراد <حلقه ی کیان>همراه با محمد خاتمی گروه کوچکتر«آیین»را شکل دادند. گروه «آیین»جلسات دائمی هفتگی برگزار می کردند. آنها در جلسات خود تجربیات خود را در عر صه های مختلف مبادله می کردند .
در حلقه ی «آیین» چهره هایی چون « هادی خانیکی ، سعید حجاریان ،مصطفی تاج زاده ،محسن امین زاده ، عباس عبدی ،محسن کدیور ،آرمین ،میردامادی،ابطحی،فاضل میبدی ومحمد رضا خاتمی (که بعد ها برخی از اینهاضداسلام و انقلاب و فراری خارج نشین شدند)»حضور داشتند.تجربه ی «حلقه ی کیان» نشان داده بود که نشریه هایی از این دست تا چه حد می تواند ذهنیت اصحاب اندیشه وطبقه ی تحصیلکرده ی جدید را تحت تأثیر قرار دهد،لذا پی گیری های اداری مربوط به اخذ مجوز برای نشریه ی «آیین» در اوایل سال 1375 صورت گرفت و«حلقه ی آیین» به جایگاهی برای بحث وبررسی آراء،اندیشه ها ومفاهیم مدرن و تازه بدل شد .مفاهیمی مثل «جامعه ی مدنی»،«مردم سالاری» ، «حقوق بشر»و...در این حلقه مورد بحث وبررسی قرار می گرفت .
شخصیت محوری در این محفل «محمد خاتمی،محسن کدیور وسعید حجاریان » بودند. آنچه بعدهابه «گفتمان دوم خرداد» معروف شد،در این محفل سروسامان یافت . البته بی گمان ریشه های اصلی این مفاهیم واین سخنان در «حلقه ی کیان»است .امادر محفل «آیین»،آن پایه های نظری وتئوریک به مفاهیم سیاسی وبه تعبیری به<یک پروژه ی سیاسی>بدل می شد .
بسیاری از حاضران دراین محفل در دانشکده ی حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران ومرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری (که انشاءالله در حلقه های بعد توضیح داده می شود)با مفاهیم نوین توسعه ،آشنا شده وبه نوعی تحت تأثیر افکار وآثار <حسین بشیریه>(استاد اندیشه ها و جامعه شناسی سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران که قائل بود:«توسعه سیاسی یعنی دمکراتیزاسیون و دمکراتیزاسیون یعنی سکولاریزاسیون.»)قرار گرفتند ؛وبا هواداران کلام جدید که تحت تأثیر اندیشه های عبدالکریم سروش شکل گرفته بود ،در «حلقه ی آیین»به هم پیوند خوردند وبسیاری از مفاهیم ونگرش های آنها در اثر این تلاقی ،سامانی تازه یافت وامکان تبدیل شدن به یک برنامه ی سیاسی وعملیاتی را پیدا کرد.
«هادی خانیکی»عضو شاخص حزب مشارکت (این حزب بعد از فتنه ی سال 88 منحل شد وایشان ،هم اکنون سردبیر آیین در کنا رمحمد خاتمی به عنوان صاحب نشریه، است )،مدیریت «حلقه ی آیین»ونشریه ی آن را این گونه تشریح می نماید : «کار بیشتر را آقای حجاریان انجام می دادودر حوزه های مختلف افراد مختلف بودند ، مثلا در حوزه ی اندیشه، آقای کدیور(که بعدها عضو اصلی اتاق فکر فتنه ی سبزشد) بود،در حوزه ی سیاسی بیشترآقای حجاریان بودو... .»
همزمان با نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و حضور خاتمی در این انتخابات، انتشار این نشریه به تعویق افتاد و بعد از دوم خرداد 76 ماهنامه« آیین »به صاحب امتیازی حزب مشارکت(که در حلقه های آینده تبیین خواهدشد)با مدیر مسئولی محمدرضا خاتمی و سردبیری هادی خانیکی انتشار یافت.
اعضای حلقه « آیین »عملاً در رأس ستاد خاتمی قرار گرفتند و چندی بعد و پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، دست اندرکار تشکیل یک حزب فعال سیاسی شدند؛ حزبی که از همان ابتدا، بسیاری ،شکل گیری آن را محصول تفکر تشکیلاتی و منسجم «سعیدحجاریان»(مظفری) می دانستند./.
(برای مطالعه ی بیشتر:به کتابهای، 8 سال بحران آفرینی اصلاح طلبان -اصلاح طلبان تجدید نظر طلب وپدر خوانده ها -کالبد شکافی ذهنیت اصلاح گرایان ،و...مراجعه نمایید.)
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
آوای آشنا
بایگانی
اشتراک