سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 559807

  بازدید امروز : 77

  بازدید دیروز : 99

ناب - طالب پور

 
جوانمردى آبروها را پاسبان است و بردبارى بى خرد را بند دهان و گذشت پیروزى را زکات است و فراموش کردن آن که خیانت کرده براى تو مکافات ، و رأى زدن دیده راه یافتن است ، و آن که تنها با رأى خود ساخت خود را به مخاطره انداخت ، و شکیبایى دور کننده سختیهاى روزگار است و ناشکیبایى زمان را بر فرسودن آدمى یار ، و گرامیترین بى‏نیازى وانهادن آرزوهاست و بسا خرد که اسیر فرمان هواست ، و تجربت اندوختن ، از توفیق بود و دوستى ورزیدن پیوند با مردم را فراهم آرد ، و هرگز امین مشمار آن را که به ستوه بود و تاب نیارد . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: سه شنبه 90/10/6::: ساعت 12:0 صبح

به نام خدا

تذکر :دوستان، اینجانب در صدد بیان حقایق تاریخ ام ،چرا که امام خمینی (ره) فرمودند :درست، آنچه امروز برای ما روشن وواضح است ،برای نسلهای آینده مبهم می باشد وتاریخ روشنگر نسل های آینده است وامروز قلم های مسموم در صدد تحریف واقعیات هستند .باید نویسندگان امین  این قلم ها را بشکنند. (صحیفه ی نور ج 2 ص 84)

(توجه فرمایید: این حلقه ها را دنبال کنید تا به ارباب آنها دست یابید)

شماره (1)

«حلقه ی کیان»

   افراد <حلقه ی کیان> به عنوان معروفترین مرکز مطالعاتی اصلاح طلبان تجدید نظر طلب ،در آغاز تماما دارای یک گرایش خاص نبودند. ترکیبی از لیبرالها وچپگرایان ،هر هفته در منزل یکی از اعضا ،دور هم جمع می شدند وبه بحث های معرفت شناختی وفلسفی می پرداختند.انها به مرور زمان از مواضع اصولی ودینی نظام جمهوری اسلامی فاصله گرفته با شعار توسعه ی سیاسی وپیوستن به نظام جهانی ، به سوی تمدن وتفکر غرب ولیبرالی حرکت کردند.

   دگرگونی پایه های اندیشه ی کسانی چون <سعید حجاریان>(سعید مظفری)وبرخی سازمان دهندگان جریان دوم خرداد ، در این حلقه وتحت تأثیر آن شکل گرفت . بیشترین تخصص <عبدالکریم سروش >به عنوان استاد وپدر خوانده ی محفل «کیان»،در ترجمه وانتقال مفاهیم جدید غربی با رنگ ولعاب اشعار مولوی وتفکر غزالی بود .

<حلقه ی کیان > افکار وعقاید خود را در کیهان فرهنگی - جریده ی مخصوص این حلقه - به چاپ می رساندند.

   در کیهان فرهنگی ،مقالات جنجالی سروش(فرج دباغ) با عنوان «قبض وبسط تئوریک شریعت »منتشر شد. کوشش او در مقالات قبض وبسط که بعدها کتاب شد( وعلما ومتفکران دینی بر آن نقدهایی مفصل آورده اند، از جمله کتاب جامع <شریعت در آیینه ی معرفت -اثر حضرت آیت الله جوادی آملی> و...) ، این بود که، بر اساس مبانی معرفت شناختی لیبرالی ،نسبی گرایی وپلورالیستی (تکثر گرایانه) ،فهم ومعرفت دینی را فهمی تاریخی وزمانمند معرفی کند وبا ایجاد تردید در قداست واستواری علوم،احکام  وآموزه های دینی وروایات فقهی ، آنها را به عنوان بخشهایی از علوم انسانی وبشری معرفی نماید. علاوه بر سروش ، افراد دیگری با گرایش های سکولاری  همچون «مجید محمدی ،مرتضی مردیها،حمید وحید و...»با کیهان فرهنگی همکاری وارتباط داشتند ، در حالی که با خط مشی دینی وفرهنگی انقلاب اسلامی، هماهنگی نداشتند .تصویر اصلی را ببینید

   بیشتر افراد «حلقه ی کیان»از اعضای سردبیری روزنامه ی کیهان بوده وبه نویسندگی وفعالیت های دیگر می پرداختند وبا <سید محمد خاتمی >که نماینده ی حضرت امام (ره)در کیهان وسرپرست این مؤسسه بود ، ارتباط پیدا کرده بودند .بعد از بسته شدن کیهان فرهنگی  وبه همراه استعفای اقای خاتمی از مؤسسه ی کیهان ،طرفداران سروش ومنتقدان نظام جمهوری اسلامی ، دسته جمعی از کیهان استعفا داده و «مجله ی کیان »را از اواخر سال 1369 راه اندازی کردند.

   ماهنامه ی جدید با مدیر مسئولی< رضا تهرانی > وسردبیری <ماشاءالله شمس الواعظین!>شروع به کار کرده؛ و<اکبر گنجی>(که بعدها فراری خارج نشین شد)در انتشارات صراط ، درس ها وسخنرانی های سروش وافراد همفکر خود را در محفل «کیان» به سرعت چاپ وتوزیع می کرد ./.

(برای مطالعه ی بیشتر:به کتابهای، 8 سال بحران آفرینی اصلاح طلبان -اصلاح طلبان تجدید نظر طلب وپدر خوانده ها -کالبد شکافی ذهنیت اصلاح گرایان ،و...مراجعه نمایید.) 


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک