بازدید امروز : 266
بازدید دیروز : 6
به نام خدا
یکی از مبانی ایدئولوژی لیبرال دمکراسی غرب ؛ نسبی گرایی (رِلاتیویسم) (1)بویژه در اخلاق ومعرفت شناسی است ؛ زیرا لیبرالها منشأ تعالیم اخلاقی وارزشی را ، نه منبع قادر مطلق غیبی ، بلکه وجود متغیر وجزیی انسانی می دانند(که بر اساس مبنای دیگرشان یعنی فردگرایی< ایندیویدوآلیسم 2> و درک اتمیستی از روابط انسانهاست.)
آنتونی آربلاستر در کتاب ظهور وسقوط لیبرالیسم می نویسد: "(در نظر این ایدئولوژی ) هیچ قانون واصل کلی اخلاقی وجود ندارد که بتواند به شما نشان دهد ،چه باید بکنید . در این جهان هیچ نشان پذیرفته شده ای وجود ندارد. "(3)
اما انقلاب اسلامی به پیروی از اسلام وآموزه های قویمش ، مبتنی بر اصولی است که بر اساس آنها مسیر ما را تعیین می کند؛ از جمله ی آنها« اصل عدم انظلام واسترحام »است:
شهید مطهری (رض)در مجموعه آثارشان ج 16 ص 81 به مناسبت نسبی نبودن اصول واخلاق اسلامی می فرماید:
«اصل انظلام و استرحام از اصولی است که هرگز پیغمبر یا اوصیای پیغمبر از این اصل پیروی نکردند . یعنی آیا بوده در یک جایی که چون دشمن را قوی میدیدند به یکی از این دو وسیله چنگ بزنند ، یکی اینکه استرحام کنند یعنی گردنشان را کج کنند و شروع کنند به التماس کردن ، ناله و زاری کردن که به ما رحم کن ؟ ابدا .
انظلام چطور ؟ یعنی تن به ظلم دادن . این هم ابدا .
اینها یک سلسله اصولی است که هرگز پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و اوصیای بزرگوار شان علیهم السلام و بلکه تربیت شدگان مکتب ایشان ، از این اصول استفاده نکردهاند .»
آری ! ایدئولوژی اسلامی دارای اصول وارزشهای لایتغیر ی است که ، هرگز نسبی وزمانمند نیست .
آیا هدف ، وسیله را توجیه می کند؟
از نظریه های رایج بین متفکران وسیاستمداران غرب که از اندیشه ی افرادی همچون نیکولو ماکیاولی نشأت گرفته (4) ودر میان برخی روشنفکر مآبان معاصر وبه نحوی در میان متقدمین هم یافت می شود ، اینکه : « الغایات تبرّر المبادی »یعنی هدف وسیله را مباح وتوجیه میکند .
پس کوشش کن هدفت مقدس باشد . برای هدف مقدست از هر وسیله وابزاری ، ولو نامقدس ؛ میتوانی استفاده کنی ! .
و برای توجیه حرفشان به حدیثی استناد می کنند که شیخ اعظم انصاری (رضوان الله تعالی ) هم ، آن را در کتاب " مکاسب محرمه " (5) نقل کرده است .
در بخشی از حدیث آمده : هرگاه اهل بدعت را دیدید « فباهِتُوهُم » .
"باهتوهم " از ماده ی بهت است و این ماده ، در دو مورد به کار برده میشود :
یکی ؛ در مورد مبهوت کردن ، محکوم کردن و متحیر ساختن که در قرآن نیز آمده است که حضرت ابراهیم با جبار زمان خودش که مباحثه کرد ، در نهایت امر « فبُهِتَ الَذی کَفَر» ؛ او در مقابل منطق ابراهیم درماند ه گشت ، مبهوت شد و محکوم گردید .
و دیگری ؛ در مورد بهتان یعنی دروغ جعل کردن ؛که میدانیم در آیه ی« سبحانک هذا بهتان عظیم »(6)، بهتان عظیم یعنی دروغ بزرگ .
شیخ انصاری (ره)تصریح میکند که معنای اینکه اگر با اهل بدعت روبرو شدید < باهتوهم> یعنی با منطقی قوی با آنها روبرو بشوید ، مبهوتشان کنید آنچنانکه ابراهیم با جبار زمان خودش نمرود مباحثه کرد و مبهوتش نمود ، شما هم بر اهل بدعت ، با منطق واستدلال قوی وارد شوید تا مردم بفهمند اینها اهل بدعت هستند و دروغ میگویند .
اما ؛ عدهای آمدهاند از این حدیث این جور استفاده کردهاند که اگر اهل بدعت را دیدید ، دیگر دروغ گفتن جایز است ، هر نسبتی میخواهید به اینها بدهید ، هر دروغی میخواهید ببندید ، یعنی برای کوباندن اهل بدعت ،که یک هدف مقدس است از این وسیله ی نامقدس یعنی دروغ بستن ، استفاده کنید!
بعضی از مردم ، برای انجام هر عملی ، می گویند : اجازه داریم هر دروغی که دلمان بخواهد ، برای اهل بدعت جعل کنیم . سپس مصادیق اهل بدعت را توسعه داده ، با هر کسی که کینه ی شخصی پیدا میکنند فورا به او یک نسبتی میدهند ، یک تهمتی میزنند و بعد میگویند او اهل بدعت است . شروع میکنند به جعل کردن ، دروغ گفتن و تهمت زدن ! میگویند به ما اجازه دادهاند !
فرنگی مآب میگوید الغایات تبرّر المبادی . هدف باید خوب باشد ، هدف که خوب بود وسیله هر چه شد شد .
متقدم مآب هم میگوید به ما گفتهاند < باهِتوهم>، حق داریم هر چه دلمان بخواهد بگوئیم و البته میگوئیم . آن وقت ببینید به سر دین چه میآید ؟ !
بنابراین در مجموع می توان گفت : دین مبین اسلام دارای اصول ومبانی قطعی واستواری است که هرگز در این اصول و ارزشهای اصیل ، نسبیت راه ندارد ؛ وآنها که در صدد القاء نسبیت همه ی آموزه های دینی بویژه دین اسلام اند ، با عملیات انتحاری و نوعی خود زنی ، فوت ونابودی خود را تسریع می کنند ./.
پانوشت :
1)-فرهنگ معاصر، باطنی ،relativism
2)- همان ، individualism
3)-ظهور وسقوط لیبرالیسم ، مترجم عباس مخبر، ص22 و26 به نقل از < اشاراتی درباره ی لیبرالیسم در ایران ، شهریار زرشناس ، ص17>.
4)-غرب شناسی ، سید احمد رهنمایی ، ص 81.
5)-کتاب المکاسب (محرمة) ، ج 1 ص 127 ؛ فی موارد المرخصة فی الغیبة:{قال رسول الله (ص) اذا رأیتم اهل الریب والبِدَع من بعدی ... وباهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و...}.
6)-سوره نور ، آیه 16
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
آوای آشنا
بایگانی
اشتراک