بازدید امروز : 102
بازدید دیروز : 159
به نام خدا
تفاوت استنباط واجتهاد با بدعت چیست؟
آری ؛ اجتهاد و استنباط کردن صحیح ودرست است یعنی با نگاه به اصول وقواعد ؛ فروع ومسایل جدید را فهمیدن وجواب دادن ، این نوعی نوآوری بر طبق مبانی است . اخباریین اجتهاد را خیال میکنند بدعت است . میگویند اجتهادها همه بدعت است وحال ؛ با توجه به معیار فوق معلوم می شود که اشتباه میکنند . اجتهاد یعنی حسن استنباط .
ممکن است مجتهدی مطلبی را از نو استنباط بکند که قبلا خود او یا دیگران جور دیگری استنباط میکردهاند .
به هر حال چیزی را که در دین نیست از خود جعل کردن ، در حد بزرگترین گناهان است .
حتی حدیث است :
« من زار مبدعا ( مبتدعا ) فقد خرب الدین » (اصول کافی ج 1 ص 54 باب البدع ،بااندکی اختلاف در متن)
اگر کسی به دیدن یک اهل بدعت برود دین را خراب کرده است . یعنی اگر کسی بدعتی در دین ایجاد میکند ، بر دیگران حرا م است که با او دید و بازدید کنند .
باری ، در زمینه اهل بدعت ، حدیثی داریم که در ضمن آن آمده است :
هرگاه اهل بدعت را دیدید « فباهتوهم » . "باهتوهم " از ماده ی بهت است و این ماده در دو مورد به کار برده میشود : یکی ؛ در مورد مبهوت کردن ، محکوم کردن و متحیر ساختن که در خود قرآن آمده است که حضرت ابراهیم با آن جبار زمان خودش که مباحثه کرد ، در نهایت امر « فبُهِتَ الَذی کَفَر» او در مقابل منطق ابراهیم درماند ، مبهوت شد ، محکوم شد ، مفتضح شد ، و
دیگر ؛ در مورد بهتان یعنی
دروغ جعل کردن ؛که میدانیم در آیه « سبحانک هذا بهتان عظیم »، بهتان عظیم یعنی دروغ بزرگ . شیخ انصاری (ره)تصریح میکند که معنای اینکه اگر با اهل بدعت روبرو شدید < باهتوهم> یعنی با منطقی قوی با آنها روبرو بشوید ، مبهوتشان کنید آنچنانکه ابراهیم با جبار زمان خودش نمرود مباحثه کرد و مبهوتش نمود ، بر اهل بدعت با منطق وارد بشوید تا مردم بفهمند اینها اهل بدعت هستند و دروغ میگویند .
اما عدهای آمدهاند از این حدیث این جور استفاده کردهاند که اگر اهل بدعت را دیدید ، دیگر دروغ گفتن جایز است ، هر نسبتی میخواهید به اینها بدهید ، هر دروغی میخواهید ببندید ، یعنی برای کوباندن اهل بدعت که یک هدف مقدس است از این وسیله نامقدس یعنی دروغ بستن استفاده کنید
بعضی از مردم دنبال بهانه هستند برای هرزگی کردن ، برای انجام هر عملی می گویند : اجازه داریم هر دروغی که دلمان بخواهد ، برای اهل بدعت جعل کنیم . سپس با هر کسی که کینه شخصی پیدا میکنند فورا به او یک نسبتی میدهند ، یک تهمتی میزنند و بعد میگویند او اهل بدعت است . شروع میکنند به جعل کردن ، دروغ گفتن و تهمت زدن . چرا ؟ میگویند به ما اجازه دادهاند . آن وقت شما ببینید بر سر دین چه میآید ؟ !
فرنگی مآب میگوید الغایات تبرّر المبادی . هدف باید خوب باشد ، هدف که خوب بود وسیله هر چه شد شد . متقدم مآب هم میگوید به ما گفتهاند < باهِتوهم>، حق داریم هر چه دلمان بخواهد بگوئیم و میگوئیم . آن وقت ببینید به سر دین چه میآید ؟ !
رفقا! بیاییم سبک وشیوه ومتد معصومین (ع)را در جامعه ؛جامه ی عمل بپوشانیم./.
برای مطالعه ی بیشتر به کتاب سیری در سیره ی نبوی شهید مطهری و کتب تاریخ دوران پهلوی ومعاصر مراجعه نمایید .
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
لینک دوستان
آوای آشنا
بایگانی
اشتراک