سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 552072

  بازدید امروز : 23

  بازدید دیروز : 94

ناب - طالب پور

 
[ و او را دیدند با جامه‏اى کهنه و پینه زده . سبب پرسیدند فرمود : ] دل را خاشع کن و نفس را خوار ، و مؤمنان بدان اقتدا کنند در کردار . همانا دنیا و آخرت دو دشمنند نافراهم ، و دو راهند مخالف هم . آن که دنیا را دوست داشت و مهر آن را در دل کاشت ، آخرت را نه پسندید و دشمن انگاشت ، و دنیا و آخرت چون خاور و باختر است و آن که میان آن دو رود چون به یکى نزدیک گردد از دیگرى دور شود . و چون دو زنند در نکاح یکى شوى که ناسازگارند و در گفتگوى . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: دوشنبه 90/10/12::: ساعت 9:0 صبح

به نام خدا

  تذکر :دوستان، اینجانب در صدد بیان حقایق تاریخ ام ،چرا که امام خمینی (ره) فرمودند :درست، آنچه امروز برای ما روشن وواضح است ،برای نسلهای آینده مبهم می باشد وتاریخ روشنگر نسل های آینده است وامروز قلم های مسموم در صدد تحریف واقعیات هستند .باید نویسندگان امین  این قلم ها را بشکنند. (صحیفه ی نور ج 2 ص 84)

  (توجه فرمایید: این حلقه ها را دنبال کنید تا به ارباب آنها دست یابید)

 شماره (6)

 حلقه ی مشارکت

مشارکت گسترده ی مردم در دوم خرداد1376 رویدادسیاسی وغیر منتظره ای بود که برداشتهاوتحلیلهای مختلف وبی سابقه ای در باره اش شد ،از جمله اینکه برخی آن را انقلاب  وفراتر از نظام اسلامی  وچارچوب های آن دانسته  وبرخی ان رابا انقلاب 57 سنجیدند با این تفاوت که آن را خشونت بار واین را آرام ترسیم کردند، وبرخی آن را جمع بین دو شیوه ی انقلابی واصلاحی تبیین کردند و<جنبش اصتعلابی>نام نهادند؛یعنی مطالبات جنبش را از بیرون ساختار حکومت ولی بدون توسل به خشونت پی گیری کردند.

فعالان حزب مشارکت قبل از تشکیل حزب در صددمصادره ی دوم خردادبودند تا آن را از حالت یک چرخش قدرت در چارچوب نظام ،خارج نمایند و این مشارکت را از یگ گفتمان داخلی  وبه اصطلاح بین گفتمانی بودن به یک جنبش ضد حکومتی آرام تحلیل و وانمود کنند ،بر این اساس جمعی از فعالان ستادهای آقای سید محمد خاتمی پس از دوم خرداد 76 که عمدتاً از نزدیکان ودوستان  وی بودند با هدف بهره برداری حد اکثری از فرصت  وبا سوار شدن بر موج حاصل از بیست میلیون رأی ملت  ونشستن بر سر «سفره ی دوم خرداد»پی ریزی وتشکیل یک حزب سیاسی را دنبال کرده  که «حزب جبهه ی مشارکت ایران اسلامی »نام گرفت  ومحمد رضا خاتمی به عنوان دبیر کل آن حزب معرفی شد .وی در مصاحبه ای اذعان کرد که: هدف از تشکیل جبهه ی مشارکت ارائه ی برنامه ای است تا همه ی بیست میلیون احساس کنند در این حلقه  واردند .

فعالان حزب،از جمله سعید حجاریان تئورسین واستاد جنگ روانی حزب مشارکت در پی  قبولاندن رهبری حزب مشارکت به محمد خاتمی بر می آیند که جواب می شنوند: «من نمی خواهم ،هم رییس جمهور باشم  ودر عین حال رئیس اپوزیسیون هم باشم».

محمد رضا خاتمی در تبیین هدف تشکیل حزب مشارکت می گوید:<اگر ما یک تشکیلات منسجمی در داخل کشور نداشته باشیم در دراز مدت برنامه های آقای خاتمی به نتیجه نخواهد رسید>.

(لطفا گفته ها را با دقت کنار هم گذارید و با تاریخ تحلیلی ما همراه شوید).

اکثر مشارکتی ها به مباحث ناشی از موج جدید روشنفکری ومباحث دگر اندیشی در فکر دینی علاقه مند شده وبدان گرایش یافتند .بیشتر آنها حول محور شخصیتهایی چون عبدالکریم سروش  وحسین بشیریه ،محملی برای باز سازی فکری واجتماعی خود پیدا کردند، این ویژگیها باعث شد ،این عده به هم پیوند بخورند  وهویت فکری وفرهنگیشان به هم مرتبط شود. 

تحلیلگران ونویسندگان ،برآمدن گفتمان چرخش یافته ی چهره های شاخص حزب مشارکت را ناشی از حلقات ذکر شده، یعنی حلقه ی کیان ،حلقه ی آیین ،مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری ،گروه دانشجویان اعزامی به غرب وبرخی تحصیل کرده های دانشکده ی حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران،حلقه ی روزنامه ی سلام وسازمان مجاهدین انقلاب اسلامی،می دانند .

{شرح یک لغت:در فضای سیاسی موجود ایران اپوزیسیون به گروههایی اطلاق می شود که مخالف نظام جمهوری اسلامی اند و بر علیه نظام سیاسی و در راستای براندازی نظام فعالیت سیاسی می کنند.}

(در ادامه  بر پرونده ی اعضای ارشد حزب مشارکت ،مروری کوتاه خواهیم داشت.) 

(برای مطالعه ی بیشتر:به کتابهای ؛ تاکتیکهای اصلاح طلبان ومحافظه کاران ،دولت پنهان ،کالبد شکافی جریانهای سیاسی ایران ، جامعه شناسی جنبش های اجتماعی، 8 سال بحران آفرینی اصلاح طلبان -اصلاح طلبان تجدید نظر طلب وپدر خوانده ها -کالبد شکافی ذهنیت اصلاح گرایان و...مراجعه نمایید.)   

 


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک