سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 551152

  بازدید امروز : 131

  بازدید دیروز : 97

ناب - طالب پور

 
در جوانی، سخت در عبادت کوشا بودم .پدرم به من فرمود : «پسرکم ! کمتر از آنچه می بینم ، خودت رارنجه ساز که خداوند ـ عزّوجلّ ـ، هرگاه بنده ای را دوست بدارد، از او به کم خشنود می شود» . [امام صادق علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: یکشنبه 95/4/20::: ساعت 5:47 عصر

به نام خدا

رسول الله صلی الله علیه وآله : انّ الله تعالی بنی الاسلام علی النظافة ؛ «خداوند متعال اسلام را بر پایه ی پاکیزگی بنا کرده است».(1)

     نظافت وپاکیزگی، چهره ی شهر را زیبا نشان می دهد لذا همچون پیشانی وسردر خانه وکاشانه است ودر قضاوت ها تأثیر شگرفی داشته وبیش از اینها ارزش سرمایه گذاری دارد.

متاسفانه از هر کوی و برزنی در شهر اردکان عبور می کنی ویا از کنار خیابانی مسیر می پیمایی شاهد انباشت زباله و آشغال به همراه رفت و آمد تعدادی گربه و موش و تردد  مگس و پشه و انواع جانور آشنا و ناآشنا هستی.

رفقا! به نظر می رسد آنگاه نام زیبای نگین کویر برازنده ی شهر است که از تمیزی و نظافت کوچه ها و خیابان هایش احساس  لذت ببریم، اما حالا اسمی بی مسمی، نامی تهی از محتوا،نسیمی نا مطبوع و مناظری چندش آور ذهن انسان را مکدّر می کند.

امید است دست اندر کاران، به ویژه شهردار محترم و اهالی بزرگوارشهرداری شهرمان کمی با وجدان کاری بیشتر و ایده و عملکردی قوی تر این معضل چشمگیر شهر را حل کنند.

چند سال پیش در سفری به استان اصفهان به دعوت شهردار و شورای شهر، به شاهین شهر رفته واز طرح بازیافت و تفکیک زباله از مبدا، بازدید نمودیم و با اجرای این طرح  که با در اختیار گذاشتن سطل های مخصوص و کیسه زباله به مردم و مشارکت بسیار خوب مردم از همه نظر شهری زیبا و تمیزبا مدیریت مطلوب شهری ایجاد گردیده، فضایی مطبوع و هماهنگ با فرهنگ اسلامی – ایرانی خلق کرده بود که زبان را به  ستایش و مدح می گشود .

و اما پیشنهاد: (سه پیشنهاد مشخص وعملیاتی)

1-در حال حاضر فقط سه روز در هفته  زباله ها برداشته می شود آن هم اگر کارها روی روال باشد اما مواقعی، فاصله ی برداشتن زباله ها به چهار یا پنج روز هم می رسد وعملا انباشت زباله به چهره ی شهر بسیار ضربه زده ووضعیت تأسف باری از نظر زیست محیطی ببار می آورد لذا پیشنهاد می شود؛ فاصله ی زمانی برداشت زباله ها کاهش یافته وبه شش برداشت در هفته افزایش یابد.

2-قرار دادن سطلهای زباله در محلهای مناسب کوچه وخیابان واستفاده ی مردم از کیسه زباله وتخلیه ی به هنگام آشغالها

3-تحویل سطلهای مخصوص وکیسه زباله به مردم وفرهنگ سازی بهنگام وترجیحا تفکیک زباله از مبدأ وجمع آوری هدفمند زباله جهت تبدیل آنها به محصول مورد استفاده در چرخه ی طبیعت .

لذا در تکمیل پیشنهاد سوم باید گفت که شهرداری رأساً ویا با مساعدت بخش خصوصی ویا فروش سهام،(به جای دفن زباله ها ودردسرهای فراوانش) اقدام به پروژه ی باز یافت واستفاده ی بهینه از محصول کارخانه نماید وبدین وسیله یک تیر وچند نشان زده قطعا منافع میان مدت وبلند مدت فراوانی برای فعالین این بخش ومردم شریف اردکان به ارمغان می آورد ./. 

پی نوشت:

1)-کنزل العمّال ، 26002    


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک