سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 551404

  بازدید امروز : 209

  بازدید دیروز : 174

ناب - طالب پور

 
ستیز ، تدبیر را باطل کند . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: پنج شنبه 91/10/7::: ساعت 8:0 عصر

به نام خدا

شناخت احکام مضاربه (قسمت دوم)

فسخ قرار داد مضاربه

مضاربه؛ عقدِ جایز است  به این معنا که هر کدام از طرفین می توانند هرگاه که خواستنداز ادامه همکاری انصراف داده و با برگشت سرمایه و تقسیم همان مقدار سودی که به دست آمده قرارداد مضاربه را فسخ نمایند

البته مانند بسیاری از مسائل دیگر در عقود و معاملات اگر در هنگام عقد قرارداد با هم شرط کنند که تا پایان مدت قرارداد هیچ کدام یا یکی از دو طرف حق فسخ قرارداد را نداشته باشد این شرط، لازم الاجرا است و باید به آن عمل شود.

تکلیف ضرر با کیست؟

 وقتی عامل ادعا می کند ضرر کردم و یا سودی به دست نیاوردم، ضرر را چه کسی باید عهد ه دار شود و تکلیف چیست؟

اصولاً در مضاربه اگر عامل در کار خودش کوتاهی نکرده باشد و به شکل درست به تجارت پرداخته باشد، مقصر نیست و ضرری هم نمی پردازد. حتی اگر ضرر و زیان ؛ اصل سرمایه را هم دربرگرفته باشد تنها مالک است که متحمل ضرر می شود و عامل به خاطر کسری سود یا ضرر، چیزی بر عهده اش نیست  مگر آن که در ضمن عقد لازم دیگری شرط کرده باشند که مالک ؛ ضرر را بر عهده نگیرد و هر نوع ضرر و زیانی به حساب عامل باشد به عبارت دیگر عامل تعهد می کند در هر شکل اصل سرمایه را به سرمایه گذار برگرداند که در این صورت لازم است به تعهد خود عمل کند.

مضاربه بانکی

اگر مشتری و نماینده بانک بر اساس قانون مضاربه با هم قرار دادی را امضاء کنند و بانک مکلف شود که تا رسیدن زمان پایان قرارداد مبلغی را ماهانه و به صورت علی الحساب به سرمایه گذار تقدیم کند؛ چنین توافقی ضرری به اصل قرارداد نزده و در این فرض اگر سایر شروط مضاربه را هم رعایت کنند مضاربه صحیح بوده و سود دریافتی حلال خواهد بود  .

برای نمونه ، تعریف وشرایط اعطای تسهیلات توسط بانک ملی بر طبق قرارداد مضاربه را مشاهده نمایید :

www.bmi.ir/Fa/BMIServicesShow.aspx?sid=178 

مسایل فوق ؛جزئیاتی دارد که در رساله های عملیه ویا استفتاءات ذکر شده وهرشخصی طبق فتوای مرجع تقلیدش باید به آنها مراجعه نماید./. طالب پور

برای اطلاع بیشتر می توانید به  farsi.khamenei.ir/treatise-unit?uid=49 ویا   portal.anhar.ir/node/  سایت  و... مراجعه نموده ؛ عضو شده یا ملاحظه نمایید./.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک