سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 551930

  بازدید امروز : 77

  بازدید دیروز : 58

ناب - طالب پور

 
آنکه ایمانش را خالص کرد، هدایت یافت . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: سه شنبه 91/11/17::: ساعت 3:41 عصر

به نام خدا

سبک زندگی  

 نشستن ،ایستادن، کارکردن، خوردن، آشامیدن،ورزش کردن، تحصیل، استراحت کردن،خوابیدن و... اینها سبک زندگی نیست اینها افعال واعمال ورفتار ماست

سبک زندگی یعنی اسلوب وروش زندگی ؛آنگاه به شناخت سبک زندگی می ر سیم که بتوانیم اصول وروشها ومتدلوژی زندگی مطلوب را بشناسیم سبک یعنی همان سیره ، روش واسلوب زندگی

ما به پاس مسلمانی مان باید اسلوب وسبک زندگی رهبران وپیشوایانمان را الگو سازی کنیم واین با تقلید کورکورانه بسیار متفاوت است .

 " سیره " در زبان عربی از ماده‏ " سیر " است  " سیر " یعنی حرکت ، رفتن ، راه رفتن‏" سیره " یعنی نوع راه رفتن . سیره بر وزن فِعلة است و فِعله در زبان‏ عربی بر نوع دلالت می‏کند. مثلا جِلسه یعنی سبک و نوع نشستن ، و این نکته‏ دقیقی است . سیر یعنی رفتن ، رفتار ، ولی سیره یعنی نوع و سبک رفتار .
آنچه مهم است

شناختن سبک رفتار  است . آنها که سیره  پیامبر را نوشته‏اند رفتار پیغمبر را نوشته‏اند . این کتابهایی که ما به نام سیره داریم سیر است نه سیره .  اسمش سیره هست ولی‏ واقعش سیر است . رفتار پیغمبر نوشته شده است نه سبک پیغمبر در رفتار ، نه اسلوب رفتار پیغمبر ، نه متد پیغمبر .

بله سبکها متفاوت است ، متدلوژی زندگی ها فرق دارد : یکی سبکش منقول است یکی سبکش معقول است ، یکی‏
سبکش حسی است ، یکی سبکش استدلالی است ، یکی سبکش مثلا به قول‏ امروزیها دیالکتیکی است یعنی اشیاء را در جریان و حرکت می‏بیند ،یکی سبکش استاتیک است یعنی اصلا حرکت را در نظام عالم دخالت نمی‏دهد . چندین سبک وجود دارد .

حال می‏آییم در رفتارها

رفتارها نیز سبکهای مختلف دارد . سیره شناسی‏ یعنی سبک شناسی .

  سلاطین عالم به طور کلی یک سبک‏ و یک سیره و یک روش مخصوص به خود دارند با اختلافاتی که میان آنها هست . فلاسفه یک سبک مخصوص به خود دارند ، ریاضتکشها یک سبک مخصوص‏ به خود دارند . پیغمبران به طور کلی یک سبک مخصوص به خود دارند و هر یک را که جدا در نظر بگیریم [ یک سبک مخصوص به خود دارد . مثلا ] پیغمبر اکرم یک سبک مخصوص به خود دارد .

حال !در روشی که پیغمبر برای هدف و مقصد خودشان  به کار می‏بردند مثلا پیغمبر تبلیغ‏ که می‏کردند ،روش تبلیغی پیغمبر چه روشی بود ؟ سبک تبلیغی پیغمبر چه سبکی‏ بود ؟ پیغمبر در همان حال که مبلغ بود و اسلام را تبلیغ می‏کرد ، یک رهبر سیاسی بود برای جامعه خودش از وقتی که آمد به مدینه ، جامعه تشکیل داد ،حکومت تشکیل داد ، خودش رهبر جامعه بود . سبک و متد رهبری و مدیریت‏ پیغمبر درجامعه چه متدی بود ؟ پیغمبر در همان حال قاضی بود و میان مردم‏ قضاوت می‏کرد . سبک قضاوتش چه سبکی بود ؟ پیغمبر مثل همه مردم دیگر زندگی خانوادگی داشت ، زن داشت ، فرزند داشت . سبک پیغمبر
در " زن داری "(وبرخورد با خانواده) چگونه بود ؟ سبک پیغمبر در معاشرت با اصحاب و یاران‏ چگونه بود ؟ پیغمبر
دشمنان سرسختی داشت . سبک و روش پیغمبر در رفتار با دشمنان چه بود ؟ و دهها سبک دیگر در قسمتهای مختلف دیگر .

 آری سبکهای مختلفی در رفتار ها وجود دارد

مثلا رهبرهای اجتماعی و سیاسی ، بعضی اساسا سبکشان یعنی آنچه که بدان‏ اعتماد دارند فقط زور است ، یعنی جز زور به چیز دیگری ایمان و اعتماد ندارند . منطقشان این است : یک گره شاخ از دو ذرع دُم بهتر است . یعنی‏ غیر زور هر چه هست بریز دور ، سیاستی که الان آمریکائیها در دنیا عمل‏ می‏کنند ، که معتقدند مشکلات را فقط و فقط با زور می‏شود حل کرد ، غیر زور را رها کن ، سیاست یزیدی را می توان مصداق بارزی از این سبک زندگی برشمرد .

بعضی دیگر در سیاست و در اداره امور بیش از هر چیزی به نیرنگ‏ و فریب اعتماد دارند : سیاست انگلیس مآبانه ، سیاست معاویه‏ای .

بعضی در سیاست به آموزه ها ودستورات الهی اعتماد دارند و...

اینها را می‏گویند سبک : سبکی که به زور اعتماد می‏کند ، سبکی که به‏ نیرنگ اعتماد می‏کند ، سبکی که به تماوت اعتماد می‏کند ، یعنی خود را به‏ موش مردگی زدن ، خود را به بی خبری زدن .هدف این است که خرش‏ از پل بگذرد ولو اینکه مردم بگویند او احمق است . این هم یک سبکی است‏  سبک تماوت ، یعنی خود را به مردگی زدن ، خود را به حماقت زدن ، خود را به بی خبری زدن ، وعده‏ای با این سبک کار خودشان را پیش می‏برند .

بعضی سبکشان در کارها ، دفع الوقت کردن است ، واقعا به دفع الوقت اعتماد دارند . بعضی سبکشان بیشتر دوراندیشی است . بعضی در سبک خودشان قاطع و برنده هستند . بعضی در سبکشان قاطع و برنده نیستند . بعضی در سبک خودشان‏ فردی هستند یعنی تنها تصمیم می‏گیرند . بعضی اساسا حاضر نیستند تنها تصمیم‏ بگیرند ، آنجا هم که کاملا مطلب برایش روشن است باز تنها تصمیم نمی‏گیرد.

غرض این جهت است که اینها سبکها و روشهای مختلف است که خوب است‏ در قسمتهای مختلف بررسی وپژوهش شود وبر اساس آیین اسلام ناب محمدی (ص)بهترین سبکهای زندگی انتخاب وعمل گردد. انشاءالله ./. ح -ط

برای مطالعه ی بیشتر به کتب مرتبط؛ همچون سیری در سیره ی نبوی از آثارشهید مطهری وامثال آن مراجعه نمایید .


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک