• وبلاگ : ناب - طالب پور
  • يادداشت : وحدت وجود ، کفرگويي است؟ (پژوهشي)
  • نظرات : 1 خصوصي ، 5 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلام...
    پاسخ

    سلام عليکم
    + ارش 

    درود بر متخصص گرام

    شوربختانه غلظت مطالب سياسي و انتزاعي در وبلاگ شما انقدر زياده که با درج مطالبي اينچنيني خواننده متحير مي شود البته مشرب فکري مطالب سياسي شما نه مي توان گفت واجدافکار سنتگراها مي باشد نه افکار فاندامنتالها فقط تخصص جنابعالي امولسيون در فردگرايي مي باشد .حقير نه تنها در هيچ رشته اي متخصص نمي باشم بلکه بر اين باورم حل هر مساله اي به پيدايش مساله تاز ه اي منجر مي شود وهر چه انسان بيشتر درباره جهان بداند معرفت او نسبت به انچه نمي داند اگاهانه تر و صريح تر است و بنا به گفته کارل پوپر ناداني انسان را پاياني نيست وزندگي سراسر مساله است. اي کاش مطالب وبلاگ شما سراسر نقد افکار مشائيان واشراقيان و حکمت متعاليه بود نه سمپات جريان خاص سياسي .انجاست که جاي خالي انسانهاي بزرگي چون ايت الله عبدالکريم حائري و فرزندان بزرگوارش، ايت الله داماد، ايت الله بروجردي، برادران زنجاني، ايت الله منتظري.... حس مي شود ودر زندگي ما خالي است و چقدر کم شده اند انسانهايي از اين دست که مي فهميدند وديگران را نيز در داشته هايشان سهيم مي کردند.

    حوصله گشوده بحث وزبان درازي ندارم اما:

    1-وحدت وجود ابن عربي:سبحان من اظهرالاشيا وهو عينها.منزه است کسي که در اشيا ظهور دارد وعين اشياست. در فتوحات شيخ اکبر نيز امده است فهو عين کل شي في ظهور...که باعث روشنگري بيشتري مي شود.اري حق تعالي عين هر چيزي است در ظهور نه اين که عين ذات اشيا باشد در ذواتشان.

    2-علي (ع) نهج البلاغه:داخل في الاشيالا بالممازجه....خداوند داخل در اشيا است نه اين که ممازجت باشد. چه ايرادي دارد که خداوند در ظهور و تجلياتش بر اشيا ديده شود؟

    حق نگهدار وجودت

    پاسخ

    سلام ودرود به نام خدا خوشبختانه خدا را شاکرم ،خواننده ي مطالب اينجانب کساني اند که در پي زندگي سراسر مسأله ، در پي جهان داني اند وبا تواضع خود شرمنده ام کرده اند البته تذکر چند نکته شايد مفيد افتد: الف : از اينکه لااقل فکر مي کنم در اين مسأله ي فلسفي کمي همراهيم وتحليل شما از عبارات نوشته شده، منصفانه است خدا را شاکرم . ب : وبلاگ اينجانب رسالتي جز تبيين وروشنگري ، بويژه در حوزه ي مباني وگاهي در عرصه ي مبادي ندارد ، البته در حد اقتضائات زندگي وعدم الموانع روزگار و وسع اطلاعاتم ،لذا قطعا مطالب وبلاگ ، صرفا سياسي نيست وتعجبي هم ندارد .وبه تعبير ونگاه شما اگر غلظتي هم دارد به خاطر بي خط بودن وعدم وابستگي به حزب وگروه است وسعي بر اين است که بيني وبين الله آنچه با مباني اسلام ناب سازگاري دارد با ثبات وقاطعيت ارائه شود (لذاست که براي برخي سنگين وغليظ مي نمايد) ج: البته مدعي اين نيستم که واقعا محور حقم وبرداشتهايم خطا ندارد چون که معصوم نيستم اما تلاشم بر اين مسير است که جز حق ، با توجه به معيارهاي اسلامي ننويسم واگر شما مدعي هستيد که مطالب وبلاگ ،سمپات جريان خاص سياسي است لطفا بفرماييد ،تمايل به کدام حزب وگروه خاص دارد تا لااقل خود بنده مطلع شوم که کدام جريان سياسي به مباني اسلام ناب (همان خط اصيل نظام اسلامي و ولايت فقيه) نزديک تر است . د: آرزوهاي زيباي شما را اينجانب هم دارم اما نه به اين وسعت و ولنگاري که افرادي همچون آيت الله منتظري وتفکرات اين چنيني را هم شامل شود ، البته از اينکه تلويحا دعا کرده ايد که محصليني مثل اينجانب وهمفکرانم به مراتب عالي اخلاص ،علم ومعرفت برسيم وکمبود هاي احساسي شما را پر کنيم بسيار سپاسگزاريم . ه: عاجزانه از خداوند متعال تقاضامنديم تا فهم صحيح ودرست اسلام را به ما عنايت نمايد ومارا از وابستگي فکري به اجانب وبيگانگان وپر شدن ذهنمان از اصطلاحات قلمبه ومبتني بر فرهنگ خاص وافکار مخلوط ودر مواردي مخالف مباني اسلام عزيز ، در امان دارد وشما را هم که ظاهرا (وراي تواضعتان)تخصص خاصي در توهين وتحقير ديگران وارائه ي اصطلاحات مبتني بر فرهنگ خاص وارداتي داريد هدايت نموده .از شما که به اذعان خويش تخصص خاصي نداريد ودلي ومغزي صاف وعام داريد، تقاضامنديم براي شفاي خودتان وتوفيق هرچه بيشتر ما دعا نماييد./.هميشه به ياد خدا باشيم.
    شگفتا شما ودفاع از محي الدين عربي؟؟؟؟!!!!!!!!!!
    پاسخ

    سلام ، انظر الي ما قال ولاتنظر الي من قال ، هدف، تبيين انديشه اي صحيح است ولو بر افراد نقدهايي وارد باشد اميد وارم اگر بر مطالب ارائه شده نقدي هست بفرماييد و لطفا بررسي مطالب محي الدين را به متخصصش واگذاريد .اميدوارم فم مبارکتان از تعجب همچنان باز نباشد . با تشکر
    + نقاد 

    اولا عقايد تقليدي نيست

    ثانيا افرادي که مي گوييد از خطا پاک نيستند و در مقابل اين چند نفر همه ي فقها و متکلمين شيعه با اين نظر مخالفند

    ثالثا کساني که وحدت وجود را انحراف ميدانند چنين نظري در باب همه ي قائلينش ندارند ميتوانيد به مهمترين کتاب فقه فتوايي شيعه يعني العروة الوثقي در مسئله نجاست قائلين به وحدت وجود رجوع کنيد

    رابعا سخن شما باطلست چون تمثيل و قياس حجيت ندارد و آويزان کردن خداشناسي به تشبيه و قياس به نفس باطلست .

    پاسخ

    سلام ، پاسخ تفصيلي را در يادداشتي مجزا ذيل بحث قرار داده ام فاليراجع ./.
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ شنبه 93 ارديبهشت 13 نوشته شما با عنوان آيا وحدت وجود ، کفرگويي است؟ برگزيده شده و در جايگاه پيوندها در مجله پارسي نامه قرار گرفته است. دبير تحريريه ي اين انتخاب هما و دبير سرويس آن ج.ا. شيرازي بوده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.
    پاسخ

    سلام وتشکر