سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 550224

  بازدید امروز : 69

  بازدید دیروز : 69

ناب - طالب پور

 
دوستت، برادر تنی توست، حال آن که هر برادرِ تنی تو، دوستت نیست . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: یکشنبه 95/6/28::: ساعت 12:36 عصر

عید الله الاکبر، یوم العهد المعهود والمیثاق المأخوذ، مبارک باد

به نام خدا

     روز هیجدهم ذی الحجه سال دهم هجری رسول خدا صلی الله علیه وآله به هنگام مراجعت از مکه به مدینه مردم را در وادی " غدیر"جمع کرد وفرمان خدا یعنی نصب علی علیه السلام به امامت وولایت بر امت را به آنان ابلاغ کرد ودین اسلام را کامل ودشمنان را ناامید ومأیوس ساخت.

لازم به ذکر است ؛بعد از این انتصاب سه روز متوالی مردم اعم از مرد و زن با امام علی علیه السلام بیعت کردند که به فرمان پیامبر صلی الله علیه وآله ظرف آبی تهیه شد وعلی علیه السلام دستشان را یک طرف ظرف، در آب نموده و زنها هم با ایشان بیعت کردند ؛ تعدادحاضرین در غدیر خم را، تا یکصد وبیست وچهارهزار نفر ثبت کرده اند، هیچ حدیثی به اندازه غدیر، راوی ندارد. این حدیث را بین ‌115 تا 150 نفر روایت کرده اند؛ حتی سنی ها هم نقل کرده اند ،که مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیرنام آنها را آورده است.

رفقا! توجه کنیم که اعتبار وسلامت بیعت، در تداوم آن است؛

   اولین کسانی که با امامت علی علیه السلام بیعت نمودند حضرات اولی ودومی( ابوبکر وعمر) بودند؛ (بَخٍ بخ یابن ابی طالب اصبحتُ مولایَ ومولا کل مؤمنٍ) ،خود را مؤمن خواندند اما پس از کمتر از سه ماه دست از بیعت برداشته ،در سقیفه، کاری کردند که حضرت زینب سلام الله علیها در باره ی منشأ کربلا فرمود:حضرت سید الشهداء در جمعه شهید نشد بلکه در دوشنبه (روز جلسه ی سقیفه )شهید شد.

مشابه این بیعت را پس از 25 سال برای طلحه وزبیر نوشته اند ، اولین کسانی بودند که با علی علیه السلام بیعت کردند و پس از مدت کمی اولین گروهی بودند که در مقابل آن حضرت لشگر کشیدند.(واقعا عبرت بگیریم)

 بله (حب الدنیا رأس الفتن واصل المحن) "امام علی ع فرمودند:دنیا دوستی ،منشأ فتنه ها وریشه ی رنجها ومحنتهاست" (غرر الحکم:4870).

* این روز از عظیم ترین وباشکوهترین اعیاد وعیدالله الاکبر (زادالمعاد،علامه مجلسی،ص 323)،در آسمانها یوم العهد المعهود ودر زمین یوم المیثاق المأخوذ والجمع المشهود(مستدرک الوسایل ،حاجی نوری ج 6 ص 274)نامیده شده است.

از مجموع ادله وروایات استفاده می شود ،شیعیان به همان اندازه که در عزای ائمه علیهم السلام باید محزون باشند در شادی آنها باید به شادی وسرور اسلامی وشرعی بپردازند.

مستحبات این روز عزیز(مطابق روایات ):

1-آراستگی

2- لباس نو پوشیدن

3-ابراز شادمانی، لبخند و تبسم بر مؤمنان

4 - احسان و اطعام

5-دیدار بستگان

6-استعمال بوی خوش

7-دیدار مؤمنان

8-مهرورزی ومهربانی

9-توسعه وافزودن بر امکانات خانواده

10-گشاده دستی وعیدی دادن

11-کارگشایی وکمک به دیگران

12-اجتماع داشتن (با مجالس جشن و سخنرانی ،دعای ندبه و ...)

13-صلوات بسیار بر محمد وآل محمد (صلی الله علیه وآله )

14-شکر کردن

15-برائت از ظالمین

16-روزه گرفتن

17- غسل کردن

18- زیارت امیر المؤمنین علی علیه السلام (معروفترین آنها زیارت "امین الله" است)

19-تبریک گفتن به یکدیگر :{ الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المؤمنین والائمة علیهم السلام.}

20-نماز ودعاهایی که در کتب ادعیه وارد شده اند

21- عقد اخوت وبرادری

منابع مطالب:

  زاد المعاد از علامه مجلسی - مصباح المتهجد از شیخ طوسی - اقبال الاعمال از سید بن طاووس - مفاتیح نوین از آیت ا... مکارم وهمکاران - مفاتیح الجنان از محدث قمی. مستدرک الوسایل جلد 6 از میرزا حسین  نوری ( توجه : هرچند در مستدرک روایاتی بدون سند محکم آمده ،اما برای امور مستحبی ومندوبه می توان به آنها استناد کرد ، علاوه بر اینکه ضعف سند با روایات دیگر وعمل مشهور، جبران می شود)

واما پیشنهاد :

امید واریم با توجه به عظمت وبزرگی عید غدیر" عید ولایت ورهبری " که هویت ما در آن است ،با کم کردن تعطیلات عید باستانی نوروز، وتعطیلی چند روزه ی عید غدیر (حداقل سه روز)  وپرداخت عیدی به فرزندان واقوام ، با عظمت ترین ومهمترین عید شیعیان بلکه مسلمانان ، به جایگاه اصلی اش رسیده وضائقه ی دوستداران ولایت مولا علی علیه السلام  شیرین ترگردد. انشاءالله 


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک