سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 550863

  بازدید امروز : 17

  بازدید دیروز : 31

ناب - طالب پور

 
آنکه به دنیا رغبت ورزد و آرزویش در آن دراز گردد، خداوند دلش را به اندازه رغبتش به آن کور می کند [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: دوشنبه 91/2/11::: ساعت 12:30 صبح

به نام خدا

   هر عملی بر اساس ایدئولوژی است وهر ایدئولوژی بر جهان بینی استوار است وهر جهان بینی مبتنی بر معرفت است پس معرفت ،مقدمه ی درست حرکت کردن است

حضرت علی علیه السلام به کمیل می فرمایند : «یا کمیل ؛ما من حرکة الا وانت محتاج فیها الی معرفة»

(ای کمیل هیچ جنبش وحرکتی نیست مگر انکه به معرفت وشناخت مبتنی است )

<تحف العقول – وصیته ع لکمیل بن زیاد)

لذا دستیابی به غرض وهدف خلقت انسان وعمل به اسلام وآموزه های آن، بدون شناخت صحیح آن ممکن نیست .

اگر فرد ،خانواده وجامعه ای پویا وسالم می خواهیم باید مسیر دستیابی به آن را بشناسیم.

   اگر می خواهیم اسلام ،معیار ،میزان وملاک ما در جامعه شناسی،روان شناسی، اقتصاد،تربیت ،هنر،ورزش،سیاست،وظیفه شناسی،نعمت شناسی،فرهنگ وادب وبالاخره همه ی امور باشد ،لازم است اسلام وانسان را آنگونه که هست بشناسیم ،نه آنگونه که شهید بزرگوار آیت الله مطهری رضوان الله تعالی علیه ،در مورد برخی می گفتند:«متأسفانه سخاوتمندانه از اسلام مایه می گذارند ،سلیقه ی روز را معیار قرار می دهند وبه نام <اجتهاد آزاد>به جای آنکه اسلام را معیار حق وباطل قرار دهند ؛سلیقه وروح حاکم بر زمان را معیار اسلام قرار می دهند »(مجموعه آثار ج 24 ص 88 ،نهضتهای اسلامی در صد ساله ی اخیر)

   از دیدگاه شهید مطهری ؛اسلام یک کل تجزیه ناپذیر وبه منزله ی اعضای یک پیکر است، نماز به جای خود؛حج به جای خود ؛خمس به جای خود ؛امر به معروف ونهی از منکر به جای خود،حق الناس به جای خود؛ نماز شب، نمی تواند جای تفریح را بگیرد. تفریح نمی تواند جای ازدواج را بگیرد. ازدواج نمی تواند جای تدریس را بگیرد.تدریس نمی تواند جای کار سیاسی را بگیرد. کار سیاسی نمی تواند جای کار اقتصادی را بگیرد. هر چیز باید جایگاهش روشن باشد.بایستی اجزاء آن ،همه در کنار هم دیده شوند .(مجموعه آثار ج 21 ص 64 ،اسلام ونیازهای زمان ج 1).

دیگر آنکه اجزاء آن جایگزین ناپذیرند؛ تربیت ،عبادت ،محبت،کار،تعلیم وتعلم،ازدواج،جهاد،امر به معروف ونهی از منکر ،تولی وتبری و...در دین ،هرکدام دارای اثر منحصر به فرد است که اجزاء دیگر نمی توانند جای آن را پر کنند.

بازخوانی اوصاف شخصیتی استاد شهید مرتضی مطهری(ره)

   از نگاه استاد شهید مطهری شناخت خدا ابتدا ،وسط وانتهای دین است ؛همه ی دین بر اساس این معرفت بنا شده است وهر چه جز این باشد از اسلام نیست . در اسلام همه ی امور از توحید سرچشمه می گیرد وبه توحید پایان می یابد ، این است که یک مسلمان واقعی اول وآخر و وسط کارش خداست وهیچ چیز را شریک خدا قرار نمی دهد .(مجموعه آثار ج 2 ص 249 ،وحی ونبوت)

   در قسمتی از کتاب حکمتها واندرزها جلد اول مقاله ی اول شهید مطهری می گویند: «دینداری، اگر بخواهد به صورت صحیح ،معقول ومنطقی برای کسی پیدا شود باید از پایه ی توحید وخداشناسی آغاز گردد. تا این اصل در روح ودل تأسیس نشود سایر قسمتها ،(پایه و)اساسی نخواهد داشت »(مجموعه آثار ج 22ص68).

جامعه ی واقعی نیز باید این ویژگی را داشته باشد .

امیدآنکه توفیق معرفت الله و شناخت حقیقی برای همه عنایت گردد.  

(نکته قابل توجه اینکه مطالب فوق بیشتر تلخیص وبرداشت است)./.طالب پور 

 

سالروز شهادت معلم ثالث ،اسلام شناس شهید مرتضی مطهری 

وبزرگداشت مقام معلم گرامی باد.


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: یکشنبه 91/2/10::: ساعت 7:0 عصر

به نام خدا

rooz madar yasgroup ir 34 جدیدترین عکسهای تبریک روز مادر و روز زن سال 92

rooz madar yasgroup ir 35 جدیدترین عکسهای تبریک روز مادر و روز زن سال 92

 


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: جمعه 91/2/8::: ساعت 3:0 عصر

به نام خدا

1-عامل اصلی پیشرفت مسلمانان در صدر اسلام و عقب ماندگی ما چیست؟

الف) درصدر اسلام ائمه حضور داشتند اما الان ما در عصر غیبت به سر میبریم.

ب) آنها واقعا مسلمان بودند وبه دستورات اسلام عمل میکردند ولی ما اعتقادی به اسلام نداریم.

ج) آنها مسلمان بودند و به دستورات اسلام عمل میکردند ولی ما مسلمانیم اما اهل عمل نیستیم.

د) آنها جامعه ای اسلامی داشتند اما در جامعه مافرهنگ غربی و تهاجم فرهنگی نفوذ کرده است.

2-کدام یک از موارد زیر درست نیست ؟

الف)دین عامل حرکت و جنبش وزندگی است و باعث سعادت انسان میشود.

ب) دین که ما فکر میکنیم باعث سستی وتخدیر جامعه است لذا باید منتظر ظهور امام زمان باشیم تا ما را نجات دهد.

ج) احیای فکر دینی یعنی زنده کردن طرز تفکر خودمان درباره ی دین.

د) اینکه جوامع اسلامی پیشرفت نمیکنند بخاطر خودشان است نه اسلام چون اسلام یک حساب دارد و مسلمین حساب دیگری.

3-از نظر قران کریم انسان زنده چه انسانی است؟

الف) کسی که در بین مردم راه میرود و مثل همه ی موجودات دیگر خون در بدنش جریان دارد.

ب) انسانی که در کارهایش می اندیشد و عقل خود را به کار میگیرد.

ج) انسان دانا و توانا ، زیرا حیات یعنی دانایی و توانایی.

د) انسانی که زندگی حیوانی ندارد.

4-با توجه به اینکه اسلام دین حیات وزندگی است می توان نتیجه گرفت که ...

الف) دین حیات با بی خبری و ناتوانی وعجز وسکون و عدم تحرک ناسازگار است.

ب) آن طرز تفکری که نتیجه اش دانایی یا توانایی نباشد از اسلام نیست.

ج) چون اسلام دین حیات است پس احیای تفکر دینی نمیتواند معنایی داشته باشد.

د) الف وب

5-از نظر اسلام سعادت انسان به چیست ؟

الف) ایمان وعمل صالح هردو مهم هستند.

ب) ایمان مهم است اما عمل خیلی اهمیتی ندارد.

ج) ایمان مهم است اما عمل مهمتر است.

د) عمل خیلی مهم است اما اگر ایمان واعتقاد زیاد باشد عمل لازم نیست.

6-کدام یک از موارد زیر صحیح است ؟

الف) ائمه ما عمل را جزو ایمان شمرده اند یعنی کسی که عمل ندارد ایمان ندارد.

ب) یکی از موارد احیای فکر اسلامی این است که در مسئله عمل فکر ما باید زنده بشود باید بفهمیم اسلام دین عمل است.

ج) حب ودوستی اهل بیت کافی است برای سعادت انسان و لو یک حب و وابستگی ظاهری.

د) الف و ب

7-کدام یک از موارد زیر در مورد توکل صحیح است ؟

الف) اینکه انسان نترسد و به خدا توکل کند عمل کند و در واقع توکل از برنامه های تربیتی اسلام است.

ب) هرجا خداوند در قرآن میخواهد بشر را وادار به عمل کند وترس را از او بگیرد میگوید نترس و با توکلبه خدا جلو برو.

ج) آن توکلی که در ذهن ماست این است که وقتی میخواهیم وظیفه را از خودمان دور کنیم و پشت سر بیندازیم به خدا توکل میکنیم.

د) همه موارد

8-معنای زهد وترک دنیا چیست ؟

الف) سست شدن در امور زندگی و گوشه گیری برای عبادت

ب) منظور علاقه نداشتن و محبت نداشتن به دنیاست نه طرد خود دنیا یعنی دنیا خوب است اما علاقه و محبت به دنیا خوب نیست وباید ترک کرد.

ج) کسی که دنیا را به حسب روح و مقامات روحی خود ترک کرده و به آخرت رسیده است.

د) الف و ب

9-کدام یک از موارد زیر درست نیست ؟

الف) زاهد کسی است که دنیا را به حسب روح و مقامات روحی خود طی کرده است و به آخرت رسیده است.

ب) زهد یعنی به کار بردن یک نوع اصول خاص در زندگی مبتنی بر مقدم داشتن فضیلت واخلاق بر مطامع عادی.

ج) علاقه به دنیا مذموم نیست چون خداوند آن را در سرشت آدم قرار داده است.

د) زاهد یعنی دوست داشتن و علاقه به دنیا فقط از آن جهت که مخلوق خدا هستند.

10-منظور از خدمت دنیا چیست ؟

الف) دلخوش بودن وسرگرم بودن به امور دنیا ، راضی و قانع بودن به اینها و غفلت از ماورای اینها.

ب) ترک علاقه و محبت دنیا چون ممکن است باعث گمراهی انسان شود.

ج) بنده شهوت و شهرت و زن و فرزند و پول و قدرت نبودن

د) الف وج

11-کدام یک از موارد زیر درست است ؟

الف) دین اسلام دین رشد است دینی کاملا فردی است تا افراد رشد کنند.

ب) اسلام فقط دینی اجتماعی است چون قوانین اجتماعی دارد لذا فردی نیست.

ج) اسلام هم برنامه فردی دارد وهم برنامه اجتماعی

د) هیچکدام

12-آیا سیاست از دین جدا است ؟

الف) بله اما اسلام میخواهد در اجتماع دخالت کند تا انسان به سعادت برسد.

ب) خیر زیرا سیاست جزو برنامه های اسلام است جدایی این دو یعنی جدا کردن یک قطعه از پیکر اسلام از اسلام.

ج) خیر چون دین برای بقایش به سیاست نیاز دارد.

د) بله چون در سیاست فریب و نیرنگ به کار برده میشود و دین مخالف آن است.

13-مسلمان حقیقی کسی است که ...

الف) شور اسلامی دارد و زیاد عبادت میکند و فقط برای احکام فردی اسلام اهمیت زیادی قائل است چون اسلام دین عمل است.

ب) شور اسلامی دارد وبه مسائل اجتماعی بیش از احکام فردی اهمیت میدهد چون مهمترند.

ج) کسی که هم به مسائل فردی اهمی میدهد وهم به مسائل اجتماعی ودر هیچکدام افراط نمیکند.

د) هیچکدام

14-دین اسلام دین صلح است یا جنگ ؟

الف) دین صلح است چون تجاوز و جنگ بد است و هیچکسی نمیپسندد در هر شرایطی.

ب) اسلام دین صلح است اما گاهی صلح به معنای تحمل ذلت است واین را اسلام نمیپذیرد.

ج) دین جنگ است و شمشیر و سختگیری اما وقتی درمقابل متجاوز میخواهد دفاع کند نه در هر شرایطی.

د) همه موارد صحیح میباشد.

15-کدام یک از موارد زیر صحیح میباشد ؟

الف) اسلام دین محبت است و تحت هر شرایطی برای جذب افراد باید به همه محبت کرد.

ب) اسلام دین خشونت وشمشیر است و به هیچ وجه گذشت و محبت درآن وجود ندارد.

ج) اسلام دین محبت است در جای خود و دین خشونت است در جای خود وعظمت اسلام به همین است.

د) اسلام در مورد خشونت ومحبت نظری ندارد و افراد را آزاد گذاشته است.

16-کدامیک از موارد زیر صحیح نیست ؟

الف) اسلام مثل مسیحیت اصل را تحت هر شرایطی بر محبت میداند حتی در مقابل دشمن متجاوز، زیرا انسان ها با محبت جذب میشوند.

ب) اسلام در درجه اول محبت را به کار میبرد اما آنجا که محبت مفید نبود دیگر ساکت نمی نشیند و خشونت را به کار میبرد.

ج) تنها اهل محبت بودن کافی نیست باید اهل مسلک هم بود باید اهل حقیقت هم بود لذا گاهی هم باید از خشونت استفاده کرد.

د) محبتی که قرآن دستور میدهد این نیست که با هرکسی مطابق میل او رفتار کنیم این محبت نیست ، نفاق ودورویی است.

17-آنچه از سیره پیغمبر بدست می آید این است که ...

الف) پیغمبر همیشه و در همه مسائل نرمش داشتند و با نرمی صحبت میکردند.

ب) پیغمبر در مسائل فردی و شخصی با نرمی رفتار میکردند.

ج) پیغمبر در مسائل کلی و اصولی با صلابت رفتار میکردند نه با نرمی.

د) موارد ب وج

18-پیغمبر اسلام در زندگی خود چگونه رفتار میکردند ؟

الف) در مسائل شخصی با صلابت

ب) در مسائل اصولی با نرمش

ج) در مسائل شخصی با نرمی و در مسائل اصئلی با صلابت

د) پیغمبر همیشه با نرمی رفتار میکردند چون رحمة للعالمین بودند.

19-کدامیک از موارد زیر صحیح نیست ؟

الف) ظهور امام زمان(ع) ماهیت انفجاری دارد پس از اینکه دنیا را ظلم گرفت.

ب) ظهور امام زمان(ع) حلقه ای از حلقات مبارزه اهل حق و باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی میشود.

ج) ظهور امام زمان(عج) تحقق بخش وعده ای است که خداوند متعال داده است.

د) همه موارد

20-کدامیک از موارد زیر صحیح است ؟

الف) چون باید دنیا پر از ظلم و جور تا امام زمان(عج) ظهور کنند لذا کمک به ظلم کمک به فرج امام زمان است.

ب) ما باید انتظار بکشیم تا حضرت بیایند وبعد از آن با حضرت علیه باطل قیام کنیم و آن را از بین ببریم.

ج) برای اینکه بتوانیم در موقع ظهور حضرت در رکاب ایشان باشیم باید قبل از آمدن ایشان در گروه اهل حق قرا گرفته باشیم و زمینه حکومت ایشان را با مبارزه با باطل فراهم کنیم.

د) موارد الف وب        

  

   "پایان" از طرف طالب پور

  ( سوالات 2،9،16،19 را زیر کلمات "نیست" خط بکشید لطفا با تاکید )            


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: سه شنبه 91/2/5::: ساعت 10:25 عصر

شهادت بنده ی راستین خدا ،بانوی اول جهان هستی

برگزاری همایش فاطمه زهرا(س)؛ اسوه حیات طیبه

مظهر عصمت کبری ،حلقه ی وصل رسالت وامامت

حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها تسلیت باد .


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: شنبه 91/2/2::: ساعت 9:30 عصر

به نام خدا

{...واما حکایت زمان ما ،درهرنطق ، تریبون ومحفلی عده ی خاصی را علم کرده اند ومدعی اند که فلانی  نماز شب خوان است...}

نماز شب ،فضایل آن ،پاداش وثوابش ، ثمرات آن ، مواظبت برآن ،کراهت ترک آن و دهها فرع دیگر در آیات شریفه ی قرآن وروایات، نشان از درجه ی بالا ووالای این عبادت دارد .برای نمونه :

«ومن اللیل فتهجد به نافلةلک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا» (وپاسی از شب را زنده بدار تا برای تو نافله ای باشد . امید که پروردگارت تو را به مقامی ستوده <شفاعت و...>برانگیزد )"سوره اسراء/79 "

ویا سوره آل عمران /17 ،سوره الذاریات / 15-18 ،سوره سجده / 16-17 ،سوره الانسان/26 و... .

ویادر روایاتی ازجمله : از امام صادق (ع) : «قال رسول الله (ص) فی وصیته لعلی (ع) :علیک بصلاة اللیل یکرّرها اربعا»(پیامبر خدا ص در سفارش به علی ع فرمودند: "برتو باد به نماز شب" وحضرت این جمله را چهار بار تکرار فرمود) <بحار ج 69 /392/68 >

و در روایات ذکر شده است که :هرکس نماز شب بخواند  مایه تندرستی او وموجب خشنودی خداوند شود ،خوش سیما گردد،باعث جلب رزق وروزی ورحمت و از بین رفتن گناهان روزش شود و... .(وسایل الشیعة ج 3 از 20 جلدی ص 268 تا 281 ،کتاب الصلاة ،ابواب بقیة الصلوات المندوبة ، باب 39 و40 و میزان الحکمة ذیل صلاة اللیل ) 

   

 شخصی که توفیق شب زنده داری یابد می تواند به آن درجات وفضایل وپاداشها برسد .

اما آیا به صرف نماز شب خوان بودن بس است ؟آیا شرط لازم و کافی برای رسیدن به آن درجات وپاداشهاست ؟یا شرایط دیگری هم نیاز دارد ؟

آیا از تهجد وشب زنده داری شمر ویارانش شنیده اید؟ آیا از نماز شب خواندنهای ابن ملجم و طلحه وزبیر شنیده اید ؟ آیا در کتب تاریخی، چیزی از پینه بستن پیشانی خوارج از فرط نماز شب وعبادت شنیده اید ؟آیا از نماز شب شریح قاضی وامثال او شنیده اید ؟ حتما شنیده اید وحتما می دانید که هیچکدام عاقبت به خیر نشدند ،چرا؟

رفقا !به صرف نماز شب خواندن ویا ادعای آن ،کسی معیار حق ،درستی وخوبی نمی شود ! مگر می شود کسی از تحت ولایت الله وولایت کسانی که خدا نصب کرده خارج باشد؛ ورستگار شود ؟ مگر می شود کسی ولیّ را نشناسد وبه او معتقد نباشد اما به آن فضایل وثوابها برسد ؟ مگر می شود کسی که حقیقت وجود وباطنش غریو ولایت گریزی وولایت ستیزی سر می دهد ؛به آن کمالات ودرجات نایل آید ؟

هرگز آنکه از ولایت محوری وحقیقت ولایت مداری بهره ای ندارد، به آن درجات نمی رسد ! هرگزکسی که در مدار وخط وروش واهداف ولایت نیست ،به آن مرحله وکمال دست نمی یابد! هرگز نماز شب ، بی ولایت نماز شب نیست !

کسی که از مدار ولایت الله ومنصوبین او ( ولایت خاص یا عام ) خارج شود دیگر در ولایت الهی نیست لذا دیگر آن پاداشها ودرجات را هم ندارد .(سوره بقره /257)آن همه فضیلت وثواب ودرجه از آن نماز شب خوانی است که در زندگی، مطیع اوامر خدا وتحت ولایت او ومنصوبینش باشد والا پشیزی ارزش ندارد .

عدم معرفت وجمود فکری خوارج، با وجود پیشانی پینه بسته شان ازشدت نماز شب و عبادت  دلیلی جز ولایت گریزی وگاهی ولایت ستیزی نداشت ، حکم شریح قاضی به مبارزه وکشتن امام حسین ویارانش ومشروعیت بخشی به حکومت یزیدهم بر اثر عدم رسوخ اعتقاد به ولایت در افکار او بود؛ وداستان شمر وطلحه وزبیر وامثال انها تا زمان ما نیز بشرح ایضا .   

نماز بی ولای او، عبادتی است بی وضو                 به منکر علی بگو، نماز خود قضا کند

واما حکایت زمان ما ،درهرنطق ، تریبون ومحفلی عده ی خاصی را علم کرده اند ومدعی اند که فلانی  نماز شب خوان است، اهل تهجّد ،مناجات شبش دل سنگ را آب می کند ،دارای فلان کمالات معنوی است وبالاخره با عوام فریبی در پی باز سازی برخی شخصیتهایند ؛ اما سخنی از در صد ولایت پذیری اوومیزان تعهد ش به آموزه های ولایی؛ در تعریف وتمجید هایشان نیست ، دریغ از بیان عملکردشان در پیروی از اهداف وبرنامه های ولایت ورهبری ،تنها مطلبی که  به میان نمی آورند واز طرح وتبیین ان هراسناکند همین موضوع است!واگر هم سخنی می آورند بدون دلیل ودر حد لفاظی است.

 خدایا به ما بصیرت در دین عطا فرما؛ الهی واجعل عاقبة امورنا خیرا./. طالب پور

الا مسها که در گرد و غبارید                به اکسیر ولایت دل سپارید

طلا آن وقت طلای ناب گردد                 که در حُرم ولایت آب گردد

نماز بی ولایت بی نمازیست                تعبد نیست نوعی حقه بازیست

ولایت چیست درخون غوطه خوردن        کلید سینه بر مولا سپردن

حسین ابن علی در خون شناکرد           مرا با این حقیقت آشنا کرد

ولایت بی بلا معنا ندارد                        نجف بی کربلا معنا ندارد

                                                      «مرحوم آقاسی»


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: جمعه 91/2/1::: ساعت 8:0 عصر

به نام خدا

خطاب به خودم و دیگران؛ به ویژه آنها که بی مهابا ،با سینه ی سپر وجسورانه برای تخریب ،عیبگویی وعیبجویی مؤمن، از هیچ گونه مطلبی (تحریک کننده ی افکار ،دروغ ، گمانه زنی، القاء شبهه ،تحریف کلمات ،بزرگنمایی،شارلاتانیزم تبلیغاتی،شایعه و...) دریغ نمی کنند وگاهی به بهانه ی نظارت ونقد مسایل جامعه وارزیابی عملکردها دچار غیبت ومواقعی هم به تهمت وبهتان ناگزیر می شوند وخود را در پروژه ای سیستمی ،زنجیره ای ،شیطانی و برانداز، موفق وپیروز میدان می دانند .

  غافل از آنکه  شریعت اسلامی وآموزه های قویم دینی به ما هدف ورسم زندگی را چنین می نماید:

{عیب گویی وغیبت یعنی هرکس ازکسی (پشت سرش) چیزی(ازعیب) بگوید که در وجود او هست - پیامبر اسلام ص}(واگرآن عیب در او وجود ندارد، تهمت وبهتان است)

غیبت کردن ، خوردن گوشت برادر مؤمن مرده (سوره حجرات /12)

غیبت ، حرام است همچون خون ومال وآبروی  مؤمن (رسول الله ص)

غیبت ، اگر با آب دریا آمیخته شود آن را می آلاید(رسول الله ص)

غیبت ، بد تر از زناست (رسول الله ص)

غیبت ، مجوزو بهانه ای برای عیبگویی و غیبت شدن  (امام علی ع وامام صادق ع)

غیبت ، باعث مبغوض شدن نزد خدا ومردم (امام علی ع)

غیبت ، کار فرد بی خرد(امام علی ع)

غیبت ، منفور ترین مردم نزد خدا شدن(امام علی ع)

غیبت ، از زشت ترین فرومایگیها (امام علی ع)

غیبت ، بزرگترین گناه (امام علی ع)

غیبت ، باعث لعن شدن (امام کاظم ع)

غیبت ، خورش سگهای دوزخ (امام علی ع وامام سجاد ع)

غیبت ،نان خورش مردمان سگ صفت (امام زین العابدین ع)

غیبت ، باعث عذابی پر درد در دنیا وآخرت (سوره نور / 19)

غیبت ، کار کسی که در پی توجیه وعذر وبهانه، برای عیبهای خویش است(امام علی ع)

غیبت ، باعث نابودی دین فرد< زودتر از بیماری خوره >(رسول الله ص)

غیبت ، باعث عدم قبولی نماز وروزه ی فرد تا چهل روز(رسول الله ص)< مگر با بخشش غیبت شونده >

غیبت ، سبب بر باد رفتن اعمال نیک فرد وانتقال آن به کارنامه ی غیبت شونده (رسول الله ص)

غیبت ، در ماه رمضان باعث نابودی ثواب ومزد روزه (رسول الله ص)

غیبت ، تلاش شخص ناتوان (امام علی ع )

غیبت ، نشانه ی منافق است. (امام علی ع )

  وهشدار دهنده ترین روایت از امام صادق ع است که فرمودند:

 «من روی علی مؤمن روایة یرید بها شینه وهدم مروّته لیسقط من اعین الناس ، اخرجه الله عزّ و جلّ من ولایته الی ولایة الشیطان»

(هرکس علیه یک مؤمن مطلبی نقل کند که بخواهد با آن او را بد نام سازد وشخصیتش را از بین ببرد ، تا بدین سبب از چشم مردم بیافتد ،خداوند عز وجل او را از ولایت خود به سوی ولایت شیطان اخراج کند.)<بحار ج 75 /ص254/ح36 به نقل از میزان الحکمة ذیل ماده ی غیبت>

(آری فاجر، فاسق ،کسی که علنا گناه می کند ،کسی که حیا ندارد ، بدعتگذار  وکسی که ظلم وستم می کند و...مجوز غیبت شدن دارد<البته در کتب مفصل فقهی، موارد مجاز برای غیبت، ذکر شده است که عمده ی آنها بیان شد وغیر ان غیبت وعیب گویی است>.

تصویر اصلی را ببینیدامید است خداوند به مؤمنین توفیق معرفت ،عمل صالح ،همفکری وهمدلی به جای بد بینی وتخریب وعیبجویی عنایت نماید.

مطالبم را با این سخن بسیار گهربار از امام المتقین ،یعسوب الدین ،امیرالمؤمنین علی علیه السلام به پایان می برم :

  «طوبی لمن شغله عیبه عن عیوب الناس »

<خوشا به حال آن کس که عیب خودش ،او را از پرداختن به عیبهای مردم باز دارد>./.

 

من الله التوفیق - طالب پور 


 
نویسنده: حمید طالب پور ::: جمعه 91/2/1::: ساعت 6:40 صبح

به نام خدا

 {خطبه ی 65 نهج البلاغه : ...لَمْ یَخْلُقْ مَا خَلَقَهُ لِتَشْدِیدِ سُلْطَانٍ - وَ لَا تَخَوُّفٍ مِنْ عَوَاقِبِ زَمَانٍ - وَ لَا اسْتِعَانَةٍ عَلَى نِدٍّ مُثَاوِرٍ وَ لَا شَرِیکٍ مُکَاثِرٍ وَ لَا ضِدٍّ مُنَافِرٍ

مخلوقات را براى تقویت حکمرانی وفرمانروایى، و یا براى ترس از آینده، یا یارى گرفتن در مبارزه با همتاى خود، و یا براى فخر و مباهات شریکان، و یا ستیزه جویى مخالفان ؛نیافریده است.

وَ لَکِنْ خَلَائِقُ مَرْبُوبُونَ وَ عِبَادٌ دَاخِرُونَ ... .

بلکه همه، آفریده‏هاى او هستند  و در سایه پرورش او، بندگانى فروتن و فرمانبردارند.}

 در نماز هر روز بارها این مطلب را اندیشه می کنیم که " الله الصمد" (اصل در معنای "صمد"قصد کردن یا قصد کردن با اعتماد است )لذا می توان به معنای زیر تفسیر کرد :<سید،وبزرگی که بر او اعتماد کرده واز هر سو به جانبش قصد می کنند>یعنی تمامی موجودات عالم در تمامی حوائجشان قصد او می کنند زیرا هر چیزی که دارای هستی است  هستی را خدا به او داده  پس ما سوای او محتاج اویند لذا «ال» در الصمد حصر را می رساند ،یعنی تنها خداوند، صمد وبی نیاز علی الاطلاق است  وهمه محتاج او؛واین تعبیر معرفی خداست به وسیله ی صفت فعل او(صمد) کما اینکه الله احد معرفی اوست به صفت ذات(احد).جلّت عظمته .(جلد آخر تفسیر المیزان ذیل سوره ی توحید ).

   پس حکمت در خداوند به غرض فعلی بازگشت دارد و غرض فاعلی ندارد بلکه فلسفه ی خلقت او ،نشان دادن جود و فیاضیتش است .

 

  نکته ی دیگری که در این خطبه  حضرت علی (ع)به آن اشاره کرده اند، اینکه :     

همه، آفریده های خدایند و وبندگانی ذلیل ،فروتن وفرمانبردار او

ذلت دوگونه است :1- ذلت در برابر دیگران ،که مذموم ونکوهیده است

2- ذلت در برابر خدا و آنان که خدا فرموده است (واذ قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا...<بقره/34>)

لذا دخور و اظهار ذلت وبندگی در برابر خالق وفیّاض وجود ؛نه تنها زشت ومذموم نیست که سکوی کمال وتعالی است (به خلاف توهمات وسخنان وهابیت)؛ذلیل ترین افراد در پیشگاه خدا عزیز ترین بندگان اند (سبحان الذی اسری بعبده ...<اسراء/1>)

آنقدر رتبه ی ذلت و بندگی در پیشگاه ربوبی والا وبالا ست که پیش ازمقام رسالت وبرتر از آن ذکر شده؛ آنجا که در تشهد هر روز چند مرتبه می خوانیم :"واشهد انّ محمدا عبده ورسوله" .

امید آنکه هر روز با معرفت افزایی ،غفلتهایمان کم شده به بندگی حقیقی نزدیکتر شویم .انشاءالله -والسلام علیکم ورحمةالله برکاته - طالب پور

 


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک