سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 550773

  بازدید امروز : 47

  بازدید دیروز : 38

ناب - طالب پور

 
بدترینِ برادرانت، کسی است که از خیر [رساندن] باز ایستد و تو را نیز با خود، باز دارد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: چهارشنبه 95/9/10::: ساعت 5:3 عصر

آیا حدیث منسوب به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) که می فرماید:«هر کسی مرا به خروج ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول بشارت دهد من او را به بهشت مژده می دهم»  معتبراست؟

آن چه در احادیث آمده است بشارت بهشت به جناب ابوذر در ماه آذر رومی است نه ماه صفر!. و این بشارتی شخصی است، عمومی نیست پس چنین گفتاری صحیح نیست و سندی ندارد !

 آن چه زمینه ساز بیان چنین مطلب نامعتبری از سوی برخی شده را می توان در دو تعبیر مطرح و تبیین کرد:

 حدیث با لفظ«مَن بَشّرنی بخروج صفر  بشّرتُه بالجنه»

الف)- جناب میرداماد در الرواشح السماویه ص 287 به ضعیف بودن این حدیث اشاره دارد.

ب)- در کتاب مستدرک سفینه البحار نوشته الشیخ علی النمازی الشاهرودی این چنین آمده: ... و عن کتاب عجائب المخلوقات قال: روی عن النبی(صلی الله علیه و آله) إنه قال: من بشرنی بخروج صفر أبشره بالجنه.(1) همان طور که می بینید بدون سند و با لفظ«روی» آمده است.

ج)- در کتاب المراقبات (أعمال السنه)، میرزا جواد آقا الملکی التبریزی، ص 37 این حدیث بدون سند آمده است.

د)- علامه جعفری در شرح مثنوی مولوی ذیل ابیات:«گفت هر کس که مرا مژده دهد- چون صفر پای از جهان بیرون نهد» این حدیث را آورده اند و گویند:«روایت فوق مأخذ معتبری ندارد، از میر داماد نقل شده است: که روایت مجعول است». علامه جعفری طبق یک احتمال که بدان تمایل دارند؛ رحلت پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم را در دوم ماه ربیع مطرح و می گوید:«پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اشتیاق زیاد به لقاء الله داشته است.... موقعی که ماه صفر فرا رسید، پیامبر شادمان گشت و با خود می گفت که پس از این ماه به سوی حق سفر خواهم کرد. هر شب تا بروز از این اشتیاق نجات بخش آهنگ«الی الرفیق الاعلی» ساز کرده بود. فرمود هر کس پایان یافتن ماه صفر و ورود ماه ربیع را به من بشارت بدهد، من بهشت را به او بشارت داده و شفیعش خواهم گشت. عکاشه این بشارت را داد و پیامبر فرمود: ای شیر مرد بزرگ، بهشت نصیب تو باد. شخص دیگری هم آمد که بشارت ورود ربیع الاول را بدهد، حضرت فرمود: عکاشه بر تو سبقت گرفته است». (2) باید گفت: چون هیچ سندی برای این حدیث نیست و بر جعلی بودن آن بسیاری از علما اتفاق کرده اند، نمی توان این مطلب را قبول کرد، بر فرض هم که بپذیریم، این جریان فقط در همان زمان پیغمبر بوده و با بشارت عکاشه پایان یافته است، لذا دلیل این نمی شود که از آن به بعد هر کس بشارت دهد به بهشت برود!.

ه)- ملا علی القاری از علمای اهل سنت این حدیث را جعلی می داند:« حدیثُ؛ مَن بشّرنی بخروج صفر بشرته بالجنه لا أصل له» (3)

حدیث با لفظ«فمَن بَشّرنی بخروج آذار فله الجنه»

الف)- برای فهم روایت لازم است متن کامل حدیث را طبق نقل شیخ صدوق(ره) ببینیم:  ادامه مطلب...

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک