سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 550770

  بازدید امروز : 44

  بازدید دیروز : 38

ناب - طالب پور

 
هرچیز راهی دارد و راه بهشت، دانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: پنج شنبه 95/2/30::: ساعت 9:23 صبح

به نام خدا

   یکی از مبانی ایدئولوژی لیبرال دمکراسی غرب ؛ نسبی گرایی (رِلاتیویسم) (1)بویژه در اخلاق  و معرفت شناسی است ؛ زیرا لیبرالها منشأ تعالیم اخلاقی  و ارزشی را ، نه منبع قادر مطلق غیبی ، بلکه وجود فردی و جزیی انسانی ومنافع مادیش (یوتیلیتاریانیسم) می دانند ؛ که بر اساس مبنای دیگرشان یعنی فردگرایی< ایندیویدوآلیسم 2> و درک اتمیستی از روابط انسانهاست.

آنتونی آربلاستر  در کتاب ظهور و سقوط لیبرالیسم می نویسد: "(در نظر این ایدئولوژی ) هیچ قانون  و اصل کلی اخلاقی وجود ندارد که بتواند به شما نشان دهد ،چه باید بکنید . در این جهان هیچ نشان پذیرفته شده ای وجود ندارد. "(3)

اما انقلاب اسلامی به پیروی از اسلام و آموزه های قویمش ، مبتنی بر اصولی است که بر اساس آنها مسیر ما را تعیین می کند؛  از جمله ی آنها« اصل عدم انظلام واسترحام »است:

شهید مطهری (رض)در مجموعه آثارشان ج 16 ص 81 به مناسبت نسبی نبودن اصول و اخلاق اسلامی می فرماید:

«اصل انظلام و استرحام از اصولی است که هرگز پیغمبر یا اوصیای پیغمبر از این اصل پیروی نکردند . یعنی آیا بوده در یک جایی که چون دشمن را قوی‏ می‏دیدند به یکی از این دو وسیله چنگ  بزنند ، یکی اینکه استرحام کنند یعنی گردنشان را کج کنند و شروع کنند به‏ التماس کردن ، ناله و زاری کردن که به ما رحم کن ؟  ابدا .

انظلام چطور ؟ یعنی تن به ظلم دادن .  این هم ابدا .

اینها یک سلسله اصولی است که هرگز پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و اوصیای بزرگوار شان علیهم السلام  و بلکه تربیت شدگان‏ مکتب ایشان ، از این اصول استفاده نکرده‌‏اند .»

آری ! ایدئولوژی اسلامی  دارای اصول و ارزش‌های لایتغیری است که ، هرگز نسبی و زمانمند نیست .

پانوشت :

1)-فرهنگ معاصر، باطنی ،relativism 

2)- همان ، individualism

3)-ظهور وسقوط لیبرالیسم ، مترجم عباس مخبر، ص22 و26 به نقل از < اشاراتی درباره ی لیبرالیسم در ایران ، شهریار زرشناس ، ص17>.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک