سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 550230

  بازدید امروز : 75

  بازدید دیروز : 69

ناب - طالب پور

 
[ و کسى از وى مسافت میان مشرق و مغرب را پرسید فرمود : ] به اندازه یک روز رفتن خورشید . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: دوشنبه 93/3/5::: ساعت 4:57 عصر

به نام خدا 

حضرت محمد(ص) قبل از بعثت، در بعضی از اوقات برای تفکر و عبادت به غار حرا در کوهی واقع در شمال مکه پناه می ‏برد تا این که در این روز، فرشته‏ ی وحی، جبرئیل امین، بر آن حضرت نازل شد و به آن حضرت بشارت نبوت و رسالت داد. این واقعه به طور مشهور، در روز 27 رجب، سیزده سال قبل از هجرت و در سال چهلم عام الفیل برابر با سال 610 میلادی روی داد.


اولین آیاتی که بر حضرت نازل شد در ابتدا آیات نخستین سوره ی علق و سپس مُدَّثر بود. آغاز اسلام و شروع بعثت با نام خدا، خواندن، قَلَم، قیام، هشدار، پاکی و اخلاص و بزرگداشت خدا شروع شد.

بعثت که به معنی رستاخیز معنوی و انقلاب در همه‏ ی امور است با انقلاب فرهنگی آغاز گردید. چرا که پایه و اساس تحوّل فرهنگی به خواندن، نوشتن و پاک سازی و بهسازی فرهنگی بستگی دارد.


در آن زمان محیط مکه و اطراف آن، چنان در لجن ‏زار بت‏ پرستی و خرافات و فساد غرق بود که دعوت علنی بر خلاف آن وضع، ممکن نبود. بلکه نیاز به هسته‏ ی مرکزی و دفاعی و اجتماع یاران وفادار و فداکار داشت. از این رو، پیامبر بزرگ اسلام(ص) سه سال به طور محرمانه با افراد تماس می‏ گرفت و آن‏ها را به اسلام دعوت می‏ نمود.

پیامبر گرامی اسلام، پس از بعثت، نستوه و خستگی‏ ناپذیر با جهل، کفر و ستم مبارزه کرد و پس از سه سال تبلیغ مخفی و ده سال دعوت علنی مردم به توحید و ترویج آشکار دین اسلام در شهر مکه ، به مدینه هجرت کرد وبه تشکیل حکومت اسلامی  وامور محوله از سوی خداوند پرداخت و تا پایان عمر خویش در آن دیار ماند.(1)



-------------------------------------------------------
 بسم الله الرحمن الرحیم ؛ یا أیُّهَا النَّبِی إنّا أرسَلناکَ شاهِداً و مُبَشِّراً و نَذیراً و داعِیاً إلَی اللَّهِ بِإذنِهِ و سِراجاً مُنیراً
ترجمه:
ای پیامبر! ما تو را گواه و نوید دهنده و هشدار دهنده فرستادیم که به فرمان خدا به سوی او دعوت کنی و چراغی روشنی بخش باشی ( سوره احزاب ، آیه 46 - 45 ).
پیامبر صلی الله علیه وآله : إنَّما بُعِثتُ لِاُتمِّمَ مَکارِمَ الأخلاقِ
ترجمه:
من مبعوث شدم تا بزرگواری‏های اخلاقی را کامل کنم (بحار الأنوار ، ج 16 ، ص 210 ).

پیامبر صلی الله علیه وآله : بُعِثتُ بِمَکارِمِ الأخلاقِ و مَحاسِنِها
ترجمه:
من برای [احیای] مکارم و نیکی‏های اخلاقی مبعوث شدم (بحار الأنوار ، ج 16 ، ص 287 ).

امام علی ‏علیه السلام : أرسَلَهُ عَلی حِینِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنیا کاسِفَةُ النُّورِ ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلی حِینِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إیاسٍ مِن ثَمَرِها
ترجمه:
خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود ، و مردم در خوابی طولانی به سر می‏بردند ، و فتنه‏ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود ، و آتش جنگ‏ها شعله می‏کشید ، و دنیا بی فروغ و پر از مکر و فریب گشته ، برگ‏های درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود (نهج البلاغه ، خطبه 89) .

امام علی ‏علیه السلام : أرسَلَهُ بِالضِّیاءِ و قَدَّمَهُ فِی الاِصطِفاءِ فَرَتَقَ بِهِ المَفاتِقَ و ساوَرَ بِهِ المُغالِبَ و ذَلَّلَ بِهِ الصُّعُوبَةَ و سَهَّلَ بِهِ الحُزُونَةَ حَتّی سَرَّحَ الظَّلالَ عَن یَمینٍ و شِمالٍ
ترجمه:
او را با نور فرستاد و در گزینش ، مقدّم داشت . به واسطه ی او گسستگی‏ها را به هم آورد و چیره جو را شکست داد و مشکلات را آسان و ناهمواری‏ها را هموار کرد تا جایی که گمراهی را از راست و چپ دور کرد (میزان الحکمه ، ح 19841 ).

امام علی‏ علیه السلام : . . . إلی أن بَعَثَ اللَّهُ سُبحانَهُ مُحَمَّداً رَسولَ اللَّهِ لإِنجازِ عِدَتِهِ و إتمامِ نُبُوَّتِهِ
ترجمه:
. . . تا این‏که خداوند سبحان محمّد پیامبر خود را فرستاد تا وعده ی خویش را به انجام رساند و سلسله نبوتش را کامل کند (نهج البلاغه ، خطبه 1 ).

امام مهدی ‏علیه السلام : إنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً رَحمَةً لِلعالَمینَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ
ترجمه:
خداوند محمّد را برانگیخت تا رحمتی برای جهانیان باشد و نعمت خود را تمام کند (بحار الأنوار ، ج 53 ، ص 194 ). 

مبعث پیامبر نور ورحمت حضرت محمد صلوات الله علیه وآله وسلّم بر همه ی مسلمانان وآزادگان جهان تهنیت باد./.

----------------
1)-روزشمار تاریخ (قمری)- مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک