سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 550971

  بازدید امروز : 47

  بازدید دیروز : 78

ناب - طالب پور

 
خداوند ـ تبارک و تعالی ـ، شخصی را دوست دارد که در میان جمعیّت، بی آن که هرزه درایی کند و ناسزایی گوید، شوخ باشد، با تفکّرش تنها شود، با عبرت ها خلوت گزیند، و با نماز، شب زنده داری کند . [امام باقر علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: یکشنبه 92/9/17::: ساعت 10:41 عصر

 به نام خدا

 

لطفا بخشی از بیانات مقام معظم رهبری  "حفظه الله "در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از سایت  http://www.leader.ir   را مطالعه نمایید :

«ایشان در زمینه مسائل اجتماعی، افزایش سن جمعیت کشور را خطری واقعی برشمردند و افزودند: مسئولان مقابله با کاهش جمعیت جوان کشور را جدی بگیرند و برای آن راه حلهای به موقعی ارائه دهند.»(19/9/1392)

    دوستان ! گاهی تناقضها وتهافتهای مدیریت فکری در بخشهایی از دستگاه های کشور قابل توجیه نیست

برای نمونه:

چند سؤال از بحث جمعیت که در اولین درس کتاب  تعلیمات اجتماعی پایه ی چهارم دبستان ،بخش مدنی  مطرح شده را در ذیل می خوانید:

سؤال کتاب: به چه خانواده هایی پر جمعیت می گویند ؟

پاسخ معلم : به خانواده هایی که بیش از 2 فرزند دارند(البته شنیده شده که برخی، یک فرزند را هم مطرح نموده اند).

سؤال کتاب: برطرف کردن نیازهای یک خانواده ی پر جمعیت مشکل تر است یا یک خانواده ی کم جمعیت؟ چرا؟

پاسخ معلم: پر جمعیت ، زیرا  وقت، دقت، پول، حوصله ،تلاش زیادی می خواهد.

سؤال کتاب: سه نمونه از مشکلاتی را که خانواده های پر جمعیت با آنها روبرو می شوند ،بگویید؟

پاسخ معلم: خوراک،آسایش ومسکن .

    رفقا! همانگونه که مشاهده کردید خیلی هم دقت  لازم ندارد که این روند فرهنگی وذهن سازی ،به کجا می انجامد؛ دختر وپسر ما با این ارتکاز ذهنی ، در آینده نسبت به نرخ رشد جمعیت وتعداد فرزندان خانواده چه نظری می دهد ! بدیهی است که بدون تردید خانواده ی کم جمعیت را خواهد پسندید  والبته کاری هم به انگیزه وچرایی آن نداریم ؛چه بسا علی رغم آموزه های اسلامی ودینی ،برخی برای راحتی بیشتر یا به تصور کیفی سازی تربیت فرزند یا بهبود اقتصاد خانواده ویا ترس از فقر ،وعوامل دیگر به خانواده ی کم جمعیت مایل شوند اما به هر ترتیب این القاءات فکری  با برخی گزارشهای جمعیتی  ونگرانیهای آینده ساز نظام اسلامی سازگار نیست .

همان گونه که کم وبیش می دانید کاهش رشد جمعیت در ایران از اواخر دهه ی 60 آغاز ،ونرخ رشد جمعیت از 3/9 % در سال 1365 به 1/29 %در سال 1390 رسیده است 

    اگر روند کاهشی نرخ جمعیت در کشورمان که بالاترین نرخ کاهشی در جهان است به همین منوال ادامه یابد تا سال 1415 به صفر رسیده وپس از این سال از جمعیت کشور کاسته می شود واز سوی دیگر شاهد پیر شدن جمعیت  وپدیده ی سالمندی جامعه خواهیم بود .تا جایی که اگر حتی حالت موجود حفظ شود در سال 1480 جمعیت به کمتر از 62 میلیون نفر کاهش می یابد ودر صد سالمندی از حدود 10 % به 22 % افزایش می یابد واین یعنی کاهش نیروی انسانی کارآمد ، مهاجر پذیری و تغییر وتحول درفرهنگ بومی اسلامی، افول شاخصهای اقتصادی، افزایش هزینه های مراقبتی  ونارسایی در خدمت رسانی،کند شدن روند پیشرفت کشور ،غافل شدن از انجام رسالت حقیقی نسبت به آیندگان و نیز تیز شدن دندان استعمارگران ومستکبران . فتأمّل جیّدا

 (البته  شواهدی می نماید که برخی از گروهها وافراد سیاسی اجتماعی ،تعمدا تذکرات رهبری عظیم الشأن  در باب جمعیت را ،چون با اهداف واستراتژی خیالیشان ناسازگار است عمل نمی کنند .

امید واریم با درایت وبرنامه ریزی دست اندر کاران نظام اسلامی  از این پنجره ی جمعیتی بهترین استفاده صورت گرفته واین معضل بسیار جدی  حل گردد .انشاءالله )./.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک