سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 550158

  بازدید امروز : 3

  بازدید دیروز : 69

ناب - طالب پور

 
آنکه دانشش را در نهان به کار نبندد، درعیان رسوایش کند . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: یکشنبه 90/9/27::: ساعت 7:0 عصر

 

به نام خدا

  قال علی (ع):"لا یعرف الحق بالرجال،اعرف الحق تعرف اهله"<حق با اشخاص ورجال شناخته نمی شود،شما ابتدا حق را بشناسید  تا بتوانید اهل حق را بشناسید.>(بحار الانوار،ج 40 ص 126)

    *1- { ... می گوید : رهبری کاریزماتیک دینی ،به درد اصل جنبش وانقلاب می خورد واگر پای آن به دوران ثبات وسازندگی کشیده شود ، به استبداد دینی منجر خواهد شد.}(هفته نامه ی مبین ، 27/6/78 ش 339 ص 6و7)

     *2- { ... می گوید : جامعه ی ولایی انحصار گر ومستبد است وارزشی برای توده ها قایل نیست .}(هفته نامه ی پیام هاجر فروردین 77 ش 233 ص 20 و23)

        توضیح : برخی(همچون ماکس وبر) ، از گونه های منشأ قدرت ومشروعیت حکومت  را(علاوه بر حکومت سنتی وحکومت قانونی - عقلانی) رهبری کاریزمایی می دانند.

  پیشوایی کاریزمایی ،حکومتی است که منشأ قدرت در آن نبوغ فوق العاده ،جذبه ونیروی معنوی رهبر آن است (حکومت مستبد هیتلر را از این دست حکومتها می دانند)که منشأ فرمان برداری مردم از حکومت کاریزمایی هم ناشی از عاطفه وانفعال محض است.

از ویژگیهای رهبر کاریزمایی اینکه ،عظیم ترین نیروی انقلابی در براندازی حکومتهای سنتی است که عقاید وارزشهای مردم را دگرگون ساخته ،راه ورسم تازه ای را جایگزین می کند وهمین امر باعث شده است که برخی حکومت «ولایت فقیه »رااز نوع کاریزمایی تلقی کنند .

   در پاسخ باید چند مطلب ،یادآوری شود تا این اشتباه تصحیح گردد:

اول:اینکه منشأقدرت منحصر در گونه های ذکر شده توسط آقای وبر، نیست ،منشأهای دیگری مانند "مشروعیت الهی"(مستندبودن به حکم خدا)نیز وجود دارد.

آیاتی چون «النبیّ اولی بالمؤمنین من انفسهم»«انما ولیّکم الله ...»«اطیعواالله واطیعواالرسول و...»،در باره ی قدرت سیاسی پیامبر اکرم (ص) وجانشینان ایشان است.

 

 دوم :چنین نیست که در هر حکومتی تنها یکی از این منشأها ،تولید قدرت کند.

در حکومت ولایی فقیه ،منابع ذیل دخالت دارند:

  الف - استناد به حکم خدا (که در کتب ولایت فقیه ادلّه ی آن مفصل آمده است).

   ب - عقل، که منشأ مستقلی به شمار می رود،البته چون از منابع دینی است می تواند راهی برای شناخت استناد"مشروعیت حکومت ولایی فقیه "به خدا باشد. 

  ج - مقبولیت مردمی که البته معیار تحقق مشروعیت است ولی می تواند در حد مشروعیت قانونی -عقلایی باشد (طبق قانون اساسی ایران اسلامی).

   د - عامل احساس وعاطفه ،که محرکی برای حرکتهای انقلابی است ودر کنار بقیه ی عوامل، توانی مضاعف به ولی فقیه می بخشد.اما نکته ی قابل توجه وکلیدی اینکه :آن نیروی معنوی وخارق العاده ای که در رهبری حکومت ولایی فقیه موجود است ناشی از فقاهت وعلم،تقوا،کفایت وعدالت است که از پشتوانه ی عقلی ومذهبی برخوردار است ،بر خلاف نیروی معنوی در رهبران مستبدی چون هیتلر - بزرگترین کاریزمای قرن اخیر - که هیچ پشتوانه ی دینی وعقلانی نداشت.

  بنابر این ،کاریزمایی خواندن «ولایت فقیه»نگرشی ناقص ومقایسه ای غیر دقیق ودر مواردی مغرضانه است.

 «قضاوت با شما»

(تفاوت ماهوی حکومتهای استبدادی و...را با حکومت ولایی فقیه درصفحات بعد تبیین می نمایم.انشاءالله)

 

 


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک