سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 550871

  بازدید امروز : 25

  بازدید دیروز : 31

ناب - طالب پور

 
هر که بر ملک دست یافت تنها خود را دید و از دیگران رو بتافت . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: شنبه 90/9/26::: ساعت 4:0 عصر

 

به نام خدا

     روی عن ابی عبدالله (ع)انه قال : "من دخل فی هذا الدین بالرجال اخرجه منه الرجال کما ادخلوه فیه ومن دخل فیه بالکتاب والسنة زالت الجبال قبل ان یزول"

     امام صادق (ع) فرمودند: <کسی که اشخاص ورجال اورا وارد وادی دین کردند ، اشخاص هم اورا از دین بیرون می برند  اما کسی که با ملاک ومعیار (کتاب الهی وسنت ، یعنی با پشتوانه ی محکم ) وارد دین شده ،کوه ها تکان می خورند  ولی او تکان نمی خورد .>(بحارالانوار ،ج 2 ص 105 وج 22 ص 103) 

    بخوانید واندیشه کنید ، مهم نیست چه کسی بیان کرده، مهم محتوای آن است (شاید بعد ها اسامی گویندگان را به عرض رساندم شاید):

  

 *1- { ... می گوید : دین ،حکومت ندارد وهیچ روشی را برای نحو ه ی حکومت پیشنهاد نداده است . نحو ه ی حکومت را مردم تعیین می کنند ،چون اصل حکومت یک امر عقلانی است نه دینی .}(روزنامه ی خرداد،  18/9/77 ص6) 

  *2- { ... می گوید : نظریه ی عینیت سیاست ودیانت ، زاییده ی افکار عامیانه وقدیمی (سنتی )است . دنیای امروز ،دنیای حکومت عقل و تفکر است .}(هفته نامه ی آبان ، شهریور 77 ش 42 ص 52)

  *3- { ... می گوید : تا قبل از دوم خرداد 76 ،تفکر حاکم بر ایران تفکر سنت گرایی وفقهی بود  که ترکیبی از مذهب وسیاست، یا قداست قدرت سیاسی بوده است  .این تفکر ،خالی از فکر فلسفی وعقلی است که بعد از خرداد 76 حاکمیت یافته است .}(روزنامه ی عصر آزادگان  18/7/78 ص 5)         

 توضیح - الف : "ادله ی عقلی " در بحث ولایت فقیه وحکومت دینی ،بر اساس "عقلانیت دینی" است نه "عقلانیت سکولار" . بین این دو تفاوتهای بسیاری است  ومبنا قرار دادن هرکدام ، دارای نتایج مختلف است . عقلانیت سکولار ، اساسا دخالت خدا ودین( واز جمله فقه و...) در زندگی انسان را نفی می کند و انسان را خرد بسنده می داند ، که در اصطلاح  راسیونالیسم یا خردبسندگی می گویند .

    در این نگرش ،نقش دین ،در مدیریت اجتماعی نفی می شود  ونه تنها ولایت فقیه ، که ولایت معصومین وپیامبر وخدا نیز منتفی اعلام می شود.

    از طرف دیگر اساس عقلانیت سکولار ، "خرد ابزاری"یا بگو "عقل معاش" است که قادر به کشف حقیقت نیست بلکه در پی ساماندهی عملی امور بر وفق مراد وپسند انسان ورساندن آدمی به خواسته های دنیایی اش می باشد .

    در برابر این انگاره، اندیشه های الهی وفلسفه های توحیدی،مدعی وجود مرتبه ی متعالی تری از عقل (معاش) اند، که در کشف جنبه هایی از حقیقت نیز به کار می آید وبه حوزه های ارزشی واخلاقی وتدبیر سعادت فرجامین (آخرت)راه یابی دارد وحتی همه ی فعالیتهای قسم اول (عقل معاش)نیز دراین راستا قرار می گیرد وهویت ومعنا می یابد .

    بنابراین کسانی که (از جمله گویندگان بالا)از منظر عقلانیت ابزاری وسکولار ، به مسایل اجتماعی وسیاسی می نگرند ، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی وولایت  مطلقه ی فقیه را  - که در حیطه ی مؤلفه های عقلانیت سکولار نیست - برنمی تابند.

 امام خمینی (ره)می فرماید: «قضیه ی ولایت فقیه، بعد از تصور اطراف ، موضوع ، محمول ومورد آن ، به گونه ای روشن است که از مسایل نظری شمرده نمی شود واحتیاجی به بحث ودلیل ندارد.»(کتاب البیع  ج 2 ص 467).لیکن فهم ودرک این امر بدیهی وروشن، مبتنی بر جهان بینی دینی ، عقلانیت اسلامی وشناخت ماهیت وقلمرو اجتماعی آن است، نه نگاه غیر دینی همراه با عقلانیت بشری وسکولار.!! 

         ب - اصلی ترین منشأ مشروعیت حکومت ولایی فقیه، استناد به حکم خداوند است وهمانگونه که در صفحات قبل (مقبولیت،مشروعیت ،باکدام معیار )کمی توضیح دادیم و انشاءالله خواهیم گفت ،رأی مردم باعث تحقق حکومت ، وسبب مقبولیت است و البته می توان این مقبولیت را علاوه بر مشروعیت تام شرعی ولایت فقیه ، در حد مشروعیت قانونی - عقلایی( طبق قانون اساسی ایران اسلامی وعقلانیت دینی)دانست.پس چگونه عده ای بی محابا دم از بی توجهی حکومت دینی وولایی بر نقش مردم می زنند،جلوه های رابطه وپیوند امام وامت در نظام اسلامیمان ،حتی دشمنان را هم به اعتراف واداشته است.!!تصویر اصلی را ببینید

 

                                          ج - تعجب از آنها که قائل اند دین ،حکومت ندارد ، فقط تورّقی در آیات کریمه ی قرآن وروایات اهل بیت علیهم السلام ومستندات تاریخی، گویای تأکید اسلام بر حکومت پیامبر(ص) وجانشینان ایشان وتحقق آن است ،آیاتی نظیر آیه ی 6 سوره ی احزاب(النّبیّ اولی...) ، آیه ی 55 سوره ی مائده(انّما ولیّکم الله و...) ، آیه ی 59 سوره ی نساء(اطیعواالله و...)و... وروایات متعدد در مقوله ی حکومت دینی وولایت فقیه . لذادر خوش بینانه ترین وجه ،بیانات فوق حاکی از جهل وکم اطلاعی گویندگان آن می باشد./. 

    ( در باره ی انواع حکومتها ومنشأ مشروعیتشان (از جمله استبدادی ، کاریزمایی، توتالیتر و...بحث خواهیم کرد.انشاءالله )

    (مطالعه بیشتر: ولایت فقیه ،امام خمینی -کتاب البیع ،امام خمینی - ولایت فقیه ،جوادی آملی - پرسشها وپاسخها،مصباح یزدی - کلام جدید ،خسروپناه - فرهنگ واژه ها،جمعی از نویسندگان - نقد مبانی سکولاریزم ،ربانی گلپایگانی-پرسشها وپاسخها ،نهادرهبری در دانشگاه ها، دفتر 15 - حکومت دینی ،احمد واعظی و...) 

<حال،قضاوت واقعی باشما > 

   

 


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک