سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 551028

  بازدید امروز : 7

  بازدید دیروز : 97

ناب - طالب پور

 
خیرخواهی، دوستی به بار می آورد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: دوشنبه 91/11/23::: ساعت 11:3 عصر

به نام خدا

آیا می شود سبک زندگی ما در ایران اسلامی با چنین مردم آگاه و زمان شناس در مسایل سیاسی ؛ چنان رشد کند که آرزوی پیامبر اسلام (ص) وائمه ی معصومین (ع) را برآورده نموده والگوی تمام عیار مسلمان وبلکه مؤمن واقعی شویم

شرط تحقق این هدف ایده آل ، شناخت سبک وروش زندگی معصومین علیهم صلوات الله وصلوات المصلین است :

  مباحث وتفسیرهایی در میان برخی متأخرین ومعاصرین ما  وبه نحوی در میان متقدمین پیدا شده   و هر دوی اینها آنچنان به حقیقت ضربه زده‏اند که‏ خدا می‏داند . اما آنچه که در میان روشنفکر مآبها   طرح شده و خیلی هم‏ روی آن تکیه می‏شود ،و از نظریه های رایج متفکران وسیاستمداران غرب همچون نیکولو ماکیاولی گرفته شده  اینکه : الغایات تبرّر المبادی یعنی هدف وسیله را مباح وتوجیه می‏کند . پس کوشش کن هدفت مقدس باشد . برای هدف مقدست از هر وسیله وابزاری ولو نامقدس ؛ می‏توانی استفاده کنی.

و آنچه که

در میان بعضی از متقدمین ما تا حدی معمول شده ؛ یک حدیثی نقل می‏کنند که  شیخ اعظم انصاری رضوان الله علیه هم  آن را در " مکاسب محرمه "  نقل کرده است مبنی براین که اگر اهل بدعت را دیدید یعنی اگر افرادی را دیدید که در دین بدعت ایجاد می‏کنند « فباهتوهم » . قبل از پرداختن به حدیث و ارزیابی آن، مقدمتا به نکات ومباحثی می پردازیم:
بدعت چیست ؟

 " ادخال ما لیس فی‏ الدین فی الدین " یعنی چیزی که در دین‏  نیست راجعل کرده ودر دین وارد کنند  این را بدعت می‏گویند ، یعنی کسی بیاید چیزی را که جزء دین‏ نیست به نام دین وارد دین کند به طوری که مردم خیال کنند این جزء دین‏ است . عکسش هم هست : چیزی را که جزء دین هست کاری کند که مردم خیال‏ کنند این جزء دین نیست . هر دو صورتش بدعت است .

تفاوت نوآوری با بدعت چیست؟

 نوآوری در غیر امر دین‏ عیبی ندارد . کسی در شعر می‏خواهد نوآور باشد ، کسی در هنر می‏خواهد نوآور باشد ، یک کسی در فلسفه می‏خواهد نوآور باشد . این مانعی‏ ندارد ولی در دین ، نوآوری معنی ندارد چون آورنده ی دین ، ما نیستیم . حتی‏ امام هم آورنده ی دین نیست . امام وصی پیغمبر و خزانه ی علم اوست . آنچه که‏ پیغمبر گفته است او بیان می‏کند  .  پیغمبرهم آورنده ی دین نیست . خدا به وسیله ملک و گاهی بدون واسطه ی  ملک ، دین را به پیغمبر وحی می‏کند و پیغمبر به مردم ابلاغ می‏کند و همه‏اش را یکجا برای‏ امام بیان می‏کند .  پس در دین ، نوآوری غلط است ، بدعت است و حرام .

تفاوت استنباط واجتهاد با بدعت چیست؟

ادامه دارد


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک