سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 550186

  بازدید امروز : 31

  بازدید دیروز : 69

ناب - طالب پور

 
زبیر پیوسته خود را از ما به حساب مى‏داشت تا آنکه فرزند نافرخنده‏اش عبد اللّه پا به جوانى گذاشت . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: حمید طالب پور ::: دوشنبه 91/2/11::: ساعت 12:30 صبح

به نام خدا

   هر عملی بر اساس ایدئولوژی است وهر ایدئولوژی بر جهان بینی استوار است وهر جهان بینی مبتنی بر معرفت است پس معرفت ،مقدمه ی درست حرکت کردن است

حضرت علی علیه السلام به کمیل می فرمایند : «یا کمیل ؛ما من حرکة الا وانت محتاج فیها الی معرفة»

(ای کمیل هیچ جنبش وحرکتی نیست مگر انکه به معرفت وشناخت مبتنی است )

<تحف العقول – وصیته ع لکمیل بن زیاد)

لذا دستیابی به غرض وهدف خلقت انسان وعمل به اسلام وآموزه های آن، بدون شناخت صحیح آن ممکن نیست .

اگر فرد ،خانواده وجامعه ای پویا وسالم می خواهیم باید مسیر دستیابی به آن را بشناسیم.

   اگر می خواهیم اسلام ،معیار ،میزان وملاک ما در جامعه شناسی،روان شناسی، اقتصاد،تربیت ،هنر،ورزش،سیاست،وظیفه شناسی،نعمت شناسی،فرهنگ وادب وبالاخره همه ی امور باشد ،لازم است اسلام وانسان را آنگونه که هست بشناسیم ،نه آنگونه که شهید بزرگوار آیت الله مطهری رضوان الله تعالی علیه ،در مورد برخی می گفتند:«متأسفانه سخاوتمندانه از اسلام مایه می گذارند ،سلیقه ی روز را معیار قرار می دهند وبه نام <اجتهاد آزاد>به جای آنکه اسلام را معیار حق وباطل قرار دهند ؛سلیقه وروح حاکم بر زمان را معیار اسلام قرار می دهند »(مجموعه آثار ج 24 ص 88 ،نهضتهای اسلامی در صد ساله ی اخیر)

   از دیدگاه شهید مطهری ؛اسلام یک کل تجزیه ناپذیر وبه منزله ی اعضای یک پیکر است، نماز به جای خود؛حج به جای خود ؛خمس به جای خود ؛امر به معروف ونهی از منکر به جای خود،حق الناس به جای خود؛ نماز شب، نمی تواند جای تفریح را بگیرد. تفریح نمی تواند جای ازدواج را بگیرد. ازدواج نمی تواند جای تدریس را بگیرد.تدریس نمی تواند جای کار سیاسی را بگیرد. کار سیاسی نمی تواند جای کار اقتصادی را بگیرد. هر چیز باید جایگاهش روشن باشد.بایستی اجزاء آن ،همه در کنار هم دیده شوند .(مجموعه آثار ج 21 ص 64 ،اسلام ونیازهای زمان ج 1).

دیگر آنکه اجزاء آن جایگزین ناپذیرند؛ تربیت ،عبادت ،محبت،کار،تعلیم وتعلم،ازدواج،جهاد،امر به معروف ونهی از منکر ،تولی وتبری و...در دین ،هرکدام دارای اثر منحصر به فرد است که اجزاء دیگر نمی توانند جای آن را پر کنند.

بازخوانی اوصاف شخصیتی استاد شهید مرتضی مطهری(ره)

   از نگاه استاد شهید مطهری شناخت خدا ابتدا ،وسط وانتهای دین است ؛همه ی دین بر اساس این معرفت بنا شده است وهر چه جز این باشد از اسلام نیست . در اسلام همه ی امور از توحید سرچشمه می گیرد وبه توحید پایان می یابد ، این است که یک مسلمان واقعی اول وآخر و وسط کارش خداست وهیچ چیز را شریک خدا قرار نمی دهد .(مجموعه آثار ج 2 ص 249 ،وحی ونبوت)

   در قسمتی از کتاب حکمتها واندرزها جلد اول مقاله ی اول شهید مطهری می گویند: «دینداری، اگر بخواهد به صورت صحیح ،معقول ومنطقی برای کسی پیدا شود باید از پایه ی توحید وخداشناسی آغاز گردد. تا این اصل در روح ودل تأسیس نشود سایر قسمتها ،(پایه و)اساسی نخواهد داشت »(مجموعه آثار ج 22ص68).

جامعه ی واقعی نیز باید این ویژگی را داشته باشد .

امیدآنکه توفیق معرفت الله و شناخت حقیقی برای همه عنایت گردد.  

(نکته قابل توجه اینکه مطالب فوق بیشتر تلخیص وبرداشت است)./.طالب پور 

 

سالروز شهادت معلم ثالث ،اسلام شناس شهید مرتضی مطهری 

وبزرگداشت مقام معلم گرامی باد.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

درباره خودم

 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

اشتراک