• وبلاگ : ناب - طالب پور
  • يادداشت : قرآن وروشنگري «1»(مؤمنان گنهكار)
  • نظرات : 1 خصوصي ، 1 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + خودماني 


    جهالت ،گاهي در برابر علم است وگاهي در مقابل عقل ؛ودر اين آيه در برابر عقل است ،يعني از روي جهل وبي خردي به گناه وبي راهه کشيده شدند نه آنکه نمي دانستند (دقت شود)

    به چه قرينه اي چنين استفاده اي از آيه کرده ايد؟

    پاسخ

    سلام مراداز جهالت همان غلبه ي هوسهاي سركش وطغيان غرايز است كه انسان نه از روي دشمني وعداوت ولجاجت با حق ،بلكه به خاطر غلبه ي هوي وهوس آنچنان مي شود كه فروغ عقل وكنترل شهوت را از دست مي دهد چنين كسي با اينكه علم به گناه وحرام دارد اما چون علمش تحت الشعاع هوي وهوس واقع شده ، به آن جهل مي گويند مسلما او در برابر گناه مسئول است اما چون از روي دشمني وعناد نبوده ، سعي مي كند جبران كند، به قرينه ي لتستبين سبيل المجرمين و... براي توضيح بيشتر به تفسير نمونه ج 5 ص259 وج3 ص 312 وتفسير الميزان ذيل آيه مورد بحث و تفسير نور ج 3 ص 268 مراجعه نماييد .در پناه خدا